Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

De aanleg van de A27 bij Amelisweerd

  •  
21-09-2007
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
332 keer bekeken
  •  
vv_newsimg_342186.jpg
Het plan om Vianen en Lunetten te verbinden, als onderdeel van de A27, ontstond in 1986. Volgens het plan was een nieuwe snelweg nodig, dwars door het landgoed "Nieuw Amelisweerd".
In 1971 stuitte een Delftse bouwkundestudent op de inmiddels vergevorderde plannen, waarin het landgoed Amelisweerd werd doorsneden. De "werkgroep Amelisweerd" werd opgericht; feitelijk een actiegroep tegen de wegaanleg. De actiegroep bestond voor een aanzienlijk deel uit studenten.
Door het verzet van de actiegroep bepaalde de gemeenteraad van Utrecht dat het tracé van de weg gewijzigd moest worden, en niet langer dwars door het landgoed mocht lopen. De aanleg van de weg, die in 1974 open had moeten gaan, werd dus uitgesteld. Uiteindelijk werd in 1975 een nieuw plan gepresenteerd voor de A27 bij Amelisweerd: de snelweg zou 80 meter westelijker en verdiept worden aangelegd, waardoor Amelisweerd vrijwel niet meer wordt doorsneden.
De vertraging heeft meteen geleid tot een andere aanpassing in het plan: de weg zou nu 2x4 rijstroken krijgen. Dit plan leidde vervolgens tot veel procedures, tot aan de Raad van State aan toe. De gemeente ging echter voort met het verlenen van diverse vergunningen, waardoor de aanleg in kleine etappes kon plaatsvinden. Rijkswaterstaat kon daardoor alvast beginnen met de bouw van de viaducten van de spoorlijnen Utrecht - Arnhem en Utrecht - 's-Hertogenbosch over het tracé.
In oktober 1978 bracht een demonstratie ongeveer 3000 mensen op de been tegen de aanleg. In 1981 werd het bos van Amelisweerd voor de eerste keer “bezet”. De media stortten zich erop, en de naam Amelisweerd raakte zo ook op nationaal vlak bekend. De besluitvorming sleepte aan, en uiteindelijk moest de Tweede Kamer erover beslissen. Dat gebeurde uiteindelijk in 1982, waarbij uiteindelijk 71 kamerleden voor de aanleg stemden en 69 tegen.
Op vrijdag 24 september 1982 werden ondanks een verschansing van actievoerders in Amelisweerd 465 bomen in één dag gerooid. Overigens niet nadat in Amelisweerd door ongeveer 600 ME’ers is ingegrepen tegen de actievoerders. Er vielen tijdens schermutselingen 8 gewonden onder de actievoerders.
De A27 bij Amelisweerd is uiteindelijk op 29 oktober 1986 opengesteld voor het verkeer. Het was echter een Phyrrus-overwinning, want maatschappelijk gezien werd in de media inmiddels de toon over verkeer, vervoer en milieu nog scherper gevoerd. Zelf op de dag van de opening protesteerden actievoerders nog tegen de openstelling van de A27. (foto's: Nationaal archief)
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.