Zojuist hoorde ik op de radio Menno praten met een ondernemer die afgestapt was van het gebruik van aardgas. Daar kwam het probleem naar voren dat ons electriciteitsnet te weinig capaciteit heeft en dat hij daardoor geen zonnepanelen meer kon aansluiten op het net, en dat dat de verduurzaming in het MKB kan dwarszitten.

Mijn gedachte daarbij was: eigenlijk wilde hij geen energie aan het net leveren, maar de energie van zijn panelen meteen gebruiken voor de verwarming in het kantoor. Ik vraag me af, of het niet mogelijk is om een goedkope voorlopige technische oplossing te creëren waardoor de opgevangen energie niet kan worden teruggeleverd aan het net, maar uitsluitend ten goede komt van de eigen energiebehoefte. Daarmee zou elke bedrijf zijn zonnepanelen kunnen laten installeren en daar al een voorlopig voordeel van kunnen hebben in afwachting van de uitbreiding van de capaciteit. Dit zou de verduurzaming van bedrijven, en ook van woningen van particulieren, weer op gang kunnen brengen.

Misschien kan een technicus zich hier eens over buigen …