Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Restant vervuilende scooters mag in de verkoop

  •  
15-12-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Scooter_flickr.jpg

© Foto: FaceMePLS (Flickr Creative Commons)

Handelaars mogen alsnog een deel van hun resterende voorraden vervuilende brom- en snorfietsen met viertaktmotoren verkopen. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) gezegd. Het ministerie wilde de verkoop van de restvoorraden eigenlijk voorkomen, maar de Europese Commissie stak daar een stokje voor.

Restanten

"Het ministerie had het graag anders gezien, maar dit is op dit moment het hoogst haalbare", aldus Van Veldhoven. Brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging zeggen blij te zijn dat er ook oog is voor het belang van de ondernemers. De branche heeft daarop zelf aangeboden af te zien van de verkoop van hun restanten van het meest vervuilende type, de tweetaktbromfiets.
Advertentie
Dit is reclame van STER

Emissie

Met ingang van 1 januari moeten nieuwe brom- en snorfietsen aan de zogeheten Euro 4-emissienorm voldoen. Voertuigen die voldoen aan deze eis stoten minder schadelijke stoffen uit. Om te voorkomen dat bedrijven met grote voorraden blijven zitten, mogen handelaars in de EU-lidstaten een deel daarvan alsnog nog verkopen. De Rijksdienst Wegverkeer ziet erop toe dat de handelaars niet meer van hun voorraad verkopen dan is afgesproken. Op vervuilende viertakt- en tweetaktbromfietsen mag nog wel gereden worden. Alleen in de stad Amsterdam mag je vanaf 1-1-2018 niet meer in de binnenstad rijden met een gemotoriseerde tweewieler die ouder is dan 1-1-2011.
Bron: ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (1)

Jos Merks
Jos Merks
17 dec. 2017 - 10:29
Wel een verbod op vervuilende scooters. Dat zijn er maar een paar.Waarom geen verbod op houtkachels, ten onrechte gesubsidieerde pelletkachels, open haarden, vuurkorven e.d.?? Dat zijn er meer dan 1.300.000, dus 1,3 miljoen en er komen er elk jaar 30.000 bij.Dit gaat alleen maar over die paar scooters in het verkeer. Ondertussen branden steeds meer houtkachels, open haarden, onterecht gesubsidieerde pelletkachels e.d. die met het verbranden van hout en houtpellets, en wat ze er nog meer in stoppen, zorgen voor een sterk groeiende milieuvervuiling. Bij het verbranden van hout komen vele voor de gezondheid gevaarlijke stoffen vrij, waaronder het kankerverwekkende fijnstof PM2.5, benzeen, dioxides en PAK's. En laat die bijdrage aan fijnstof in de lucht nog veel groter zijn dan de 8 miljoen auto's die rondrijden! En dat midden in de woonwijken. Je kan het niet ontwijken. Dat verkeer wordt door innovatie vanzelf wel schoner. Het hout stoken wordt alleen maar erger, mede gevoed door de snel stijgende energiebelasting op schone brandstof.Wie gaat hier nu eens ECHT IETS AAN DOEN.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor