Elke zondag van 7 uur tot 10 uur op NPO Radio 1
Elke dinsdag om 19.20 uur op NPO2

  • Toch geen verbod etiket Vegetarische Slager

    Vegetarische ballen
    bron: pixaby

    De Vegetarische Slager hoeft zijn etiketten toch niet aan te passen. Dat heeft de Nederlandse Voedsel-en Warenautoriteit (NVWA) woensdag bekendgemaakt. Vorige week werd de Vegetarische Slager nog op de vingers getikt omdat verwijzingen op de etiketten misleidend zouden zijn.

    Misleidende omschrijving

    In een brief had de NVWA op basis van een ontvangen klacht het bedrijf opgedragen om productnamen voor vleesvervangers zoals Vegetarische Gehacktbal, Vegetarische Kipstuckjes en Visvrije Tonyn na maart 2018 niet meer te gebruiken. Deze zouden verwarring veroorzaken, stelde de toezichthouder. Nu zegt de warenautoriteit dat de klacht niet ging over producten die in de schappen liggen, maar gaat over de aanduidingen op de website van het bedrijf. Daar zou bij sommige producten, zoals boterhamworst, filet americain, kipspiesjes en kip-shoarma, niet goed aangegeven zijn dat het vegetarische producten betreft. Volgens de NVWA zouden consumenten die de Vegetarische Slager niet goed kennen door de informatie op de website ten onrechte het idee kunnen krijgen dat het bedrijf ook niet-vegetarische producten verkoopt. Dat zou dan misleidend zijn. Volgens de organisatie heeft de Vegetarische Slager de omschrijvingen van de producten op de website inmiddels aangepast. 

    Reacties NVWA en de Vegetarische Slager

    De toezichthouder zegt te betreuren dat er in de berichtgeving rondom deze zaak eerder de indruk werd gewekt dat de waarschuwing betrekking had op de etiketten van producten van het bedrijf. Eerder liet de Vegetarische Slager al weten verbaasd te zijn over de kwestie, omdat het bedrijf zich rondom de etiketten had laten adviseren door een deskundige. Die had al gezegd dat alles in orde was. Directeur van de Vegetarische Slager Jaap Korteweg zei vorige week dat bij het publiek duidelijk is dat zijn producten vleesvervangers zijn. Zijn bedrijf groeit hard. De omzet zit volgens hem ruim boven de 10 miljoen euro en de vleesvervangers worden verkocht op 3500 verkooppunten in vijftien landen.

    Bron: ANP

    Geplaatst in: Nieuws