Wakker Dier is klaar met stuntzucht van Albert Heijn
• 14-01-2019
• leestijd 1 minuten
© Bron Pixabay
Wakker Dier is een campagne gestart tegen “het stuntgedrag” van Albert Heijn met vleesaanbiedingen zonder dierenwelzijnskeurmerk. De dierenwelzijnsorganisatie lanceert maandag een radiospot om dit een halt toe te roepen.
In de aanbiedingsfolders van de supermarktketen stonden vorig jaar in totaal bijna 1300 kiloknallers, vleesaanbiedingen zonder dierenwelzijnskeurmerk. Daarmee is AH volgens Wakker Dier de meest dieronvriendelijke supermarkt in Nederland.
“Onacceptabel dat Albert Heijn de dieren laat opdraaien voor hun stuntzucht. Dat moet echt stoppen”, aldus de organisatie. Vlees zonder welzijnskeurmerk komt vaak van dieren die in krappe hokken of stallen leven, geen afleiding hebben en nauwelijks daglicht zien.
Reactie Albert Heijn
Albert Heijn vindt dat Wakker Dier een verkeerd beeld schetst van de aanbiedingen van het concern van vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Het bedrijf zegt juist veel aandacht te besteden aan dierenwelzijn. Volgens het supermarktbedrijf hebben bijvoorbeeld AH-kippen geen Beter Leven-keurmerk, maar zijn het ,,kippen van een robuust ras, met meer leefruimte en afleidingsmaterialen. Een kip waarover Wakker Dier overigens eerder te spreken was.”
Bron: ANP