Geleedpotigen

dansmug?

Gistermiddag aangetroffen omgeving Nieuwkoopse Plassen. Plassenrijk gebied. Wilg, populier en berk o.a. komen er voor. Ook aangeplante rodondendron.Op zeer kleverige, nieuwe bloemknoppen van die rodondendron trof ik een opvallend insect aan: nog geen cm groot, opvallend groen lijf. De lichaamsvorm...

Welke wants?

Gisteren in onze tuin gespot. Voor het gemak is de opname gekanteld.Zou dit een (jonge)  Meidoornkielwants (Acanthosoma haemorrhoidale) kunnen zijn?

Welke bij is dit?

Op 30 april 2019 op de heide in Zuid Limburg gefotografeerd aan de grond waar de bij kennelijk een holletje bekeek en er weer uit kroop en wegvloog. Helaas kon ik alleen deze foto schieten en heb geen andere.

Welke kever is dit?

Ik dacht eerst een negentienstippelig lieveheersbeestje, maar daarvoor was het te groot en klopt het halsschild niet. Wat zou het kunnen zijn? Trof het vlak bij water in de uiterwaarden aan.

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.