Geleedpotigen

levenscyclus blokhoofdwesp

Bij een afgezaagde stam van een sering trof ik laatst veel fijne houtsnippers aan. Van 8 t/m 16 juli kon ik de activiteiten van een blokhoofdwesp volgen. In die periode kwam veel boorsel/ knaagsel uit het gat en werden er veel insecten, vooral zweefvliegen ingevlogen om de cellen te vullen voor het ...

Onbekende vlinder

Deze mooie vlinder trof ik aan in de tuin in Eibergen op dinsdag 1 augustus j.l. rond het middaguur. Kan iemand mij vertellen of deze vlinder een soort is die vaker in Nederland voorkomt en hoe deze prachtige vlinder heet?

boktor

ik kom er niet helemaal uit: met "boktorren determineren" (Nederlands soortenregister) kom ik uit bij bloedrode smalboktor (vrouwtje?), maar mijn exemplaar heeft het tweede segment (waaraan de voorste poten zitten) dezelfde kleur als het achterlijf; op het plaatje van het soortenregister is dat twee...

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.