Volgens mijn determineer werk kom ik uit op de knolparasolzwam. Is dit juist?
Staan op de rand van een greppel in het bos. Hoed ongeveer 12 cm breed en totaal een cm of 15 hoog.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Beste Joost, zit idd een knol aan maar die zat goed onder de mos/gras en heb die niet willen beschadigen of breken bij het verwijderen van mos en grond resten. Aangezien de schubben niet echt veel kleur hebben, ga ik voor de sombere knolparasolzwam. Er lag nog wel een oud exemplaar, deze was geheel donker bruin. Zal morgen de steel even onderhanden nemen. Bedankt weer voor de uitgebreide reactie.
JoostBak
Een van de kenmerken om te determineren ontbreekt op de foto: de knol.Ik neem aan dat je die wel hebt gezien. Het lijkt mij desondanks één van de knolparasolzwammen. Wil je zekerheid: kneus dan de steel van zwam - verkleurt van oranje naar bruin. Dat doet de grote parasolzwam niet. Bovendien heeft die ook een bruin gespikkelde, gegordelde steel.
Of het de knolparasolzwam (Chlorophyllum rhacodes) of de sombere knolparasolzwam (Ch. olivieri) is zou ik niet kunnen zeggen. Bij de laatste verschilt de kleur van de schubben nauwelijks van de rest van de hoed, bij de eerste is dat onderscheid duidelijker (bruin versus wit).
euroblinkie
KLOPT HANS
TOEVALLIG VANDAAG OOK EEN AANTAL GEVONDEN
GR LOU
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Of het de knolparasolzwam (Chlorophyllum rhacodes) of de sombere knolparasolzwam (Ch. olivieri) is zou ik niet kunnen zeggen. Bij de laatste verschilt de kleur van de schubben nauwelijks van de rest van de hoed, bij de eerste is dat onderscheid duidelijker (bruin versus wit).
TOEVALLIG VANDAAG OOK EEN AANTAL GEVONDEN
GR LOU