Aaskever?
#Arp. In een poging om slakken uit de tuin te verwijderen heeft mijn echtgenote bekers met bier ingegraven in de tuin. Behalve slakken , had ik op een plek ook een zestal kevers tegen in een beker. ik heb deze weer losgelaten in de tuin. Na determinatie van de larve van de slakkenaaskever door Arp, vraag ik mij af is dit ook een aaskever?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Dat was inderdaad Geotrupes stercorosus. Het bleek bovendien dat deze al in mijn fotoarchief zat; ik had hem ook al eens een km verderop in het bos gevonden en op naam gebracht. (in 2019). Groet , Henk.
Hoi Henk,
niks gestuntel dus, want knap werk dat je zelf ook op "Bosmestkever" uitgekomen was hoor (welke wetenschappelijke naam?).
Dat handjevol Nederlandse Geotrupidae is helemaal niet zo gemakkelijk uit elkaar te houden!
Leuk dat je er zelf ook serieus moeite voor doet :o)
Groetsenzo,
Arp
Bedankt Arp,
Ik was een beetje op het verkeerde been gezet door de eerdere vondst van de slakken aaskever larve . Ik was eigenlijk door het bladeren in de Veldgids kevers van Europa ook al bij de bosmestkever terecht gekomen. Ik durfde echter na mijn vorig gestuntel niet nog een naam noemen. Groet, Henk.
Hallo Henk,
nee, geen van beide, maar moedige poging :o)
Dit is eentje uit de familie "Echte mestkevers" (Geotrupidae). Daar hebben we in Nederland een stuk of 7 soorten van (misschien komt er binnenkort nog eentje bij).
De foto is niet in alle details die je zou willen zien echt lekker scherp, maar wat mij betreft kan het eigenlijk niet missen dat het Geotrupes stercorosus zal zijn.
In het Nederlands wordt die soms "Bosmestkever" genoemd, maar daar moet je erg mee oppassen, want die naam is ook nog wel eens voor een andere soort gebruikt (namelijk voor Geotrupes stercorarius).
Zelfs de wetenschappelijke namen lijken erg op elkaar, dus vergissingen voorgeprogrammeerd.
Hartelijke groet,
Arp
Bij nader inzien; het lijkt meer op een spiegelkever. Gr. Henk.