Akkerranden
Naïef misschien: maar als iedere veehouder in ons land vanaf nu de akkerranden (1 tot 2 meter) overal ongemoeid zou laten, kan dat dan niet een mooi begin zijn van 'het nieuwe beheer' met het oog op instandhouding insecten? Als dat zou werken, is het dan mogelijk om dit zo snel mogelijk door te voeren? Hier wordt al zo lang over gepraat, maar tot uitvoering lijkt het maar niet te komen.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Michelle
in mijn wijk in Zeist worden de bermen alleen de eerste meter vanaf de rijbaan gemaaid en pas na 15 juni helemaal, zodat de bloemen zaad hebben gezet en mogelijk ook verspreid; elk jaar weer veel bloemen in de bermen
het zou ook goed zijn als de tuincentra eens beginnen met tuinplanten te verkopen die wel nectar produceren (in het tuincentrum zie of hoor ik zelden insecten zoals bijen en zweefvliegen en dat zegt al iets over de planten)
In mijn buurt zijn veel kerkhoven ware bloemenparadijsjes!!!!
Groet, Minke.
Hartelijk dank voor je reactie! Vanavond ga ik het allemaal lezen. Fijn dat er op gereageerd wordt ook; met deze info vooral.
En ja, ik noem het kerkhoftuinen (doods in alle opzichten) en heel jammer dat mensen zich hiertoe laten verleiden.
Hartelijks.
De landbouwlobby is machtig.....
Gelukkig zijn er ook veel goede initiatieven zoals o.a. dit en ''Bloeiend Bedrijf''. en ook dit is interessant.........
Maar ook beter/ander bermbeheer en die van (spoor)dijken en watergangen kunnen hele belangrijke natuurwaarden opleveren. Die worden te vaak gemaaid ; juist die kunnen een heel belangrijk lint van verbindingen vormen voor allerlei insecten, dieren en vogels. En hoe aantrekkelijk zou het zijn als je vanuit de auto en trein kan genieten van Bonte Bermen waar wijlen prof. P. Zonderwijk destijds al zo voor pleitte......
En iedereen die een tuin heeft....die wordt betegeld....grgrgrgrgrrrrrr......