Aziatische hoornaar op wilg
Ik heb een wilgenboompje in de tuin staan. Hier komen de laatste weken erg veel Aziatische hoornaars en wespen op af. Wat is de mogelijke oorzaak hiervan?
Ik heb een wilgenboompje in de tuin staan. Hier komen de laatste weken erg veel Aziatische hoornaars en wespen op af. Wat is de mogelijke oorzaak hiervan?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Ja, bedankt! Heb de Aziatische hoornaar zelf nog maar een keer gezien.
Zou je een foto kunnen maken van de Hoornaars?Zowel de Aziatische hoornaar en de Europese hoornaar zou kunnen, maar ik ben gewoon benieuwd.
Hoe dan ook; de wilgen geven in deze periode sappen af waar ook allerlei andere insecten op af kunnen komen. Dat er iets van het sap naar buiten komt kan oa.zijn ontstaan door kleine wondjes in de bast of na snoei en vermindert zodra de sapstroom afneemt.
De sapstroom in de boom is zoet en suikerhoudend dus een belangrijke energiebron voor allerlei insecten. Net zoals je die nu heel veel op de bloeiende klimop kunt aantreffen die veel nectar levert. Het zijn de laatste mogelijkheden in deze periode waar ze zich nog tegoed kunnen doen om te voorzien in hun energiebehoefte.