beschimmeld ?
Gisteren kwam een zweefvlieg op een oude boomstam zitten. De vleugels bleven gespreid en toen ik steeds dichterbij kwam met mijn fototoestel, bleef de vlieg zitten zonder zich te bewegen.
Toen ik vandaag thuis de foto bekeek, had ik de indruk, dat er langs de rand van het lijf schimmel zat. Een geval van besmetting met Entomophtora muscae (beginstadium) ? Na enkele minuten vloog de zweefvlieg weg.
Het was in een dennenbos op de Veluwe.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Toch nog een reactie van Niels-Jan op het vliegenforum: geen schimmel maar haartjes.
Tjerk
Ik denk, dat je gelijk hebt. Het zal beharing zijn. Ik heb op waarneming.nl een aantal foto's bekeken en zag soms exemplaren met haartjes aan de zijkant.
Nee hoor, dit is een gewone gezonde snorzweefvlieg, niet aangetast door een schimmel.
met vr.gr. Edwin
Dat vrees ik ook Tjerk. Bedankt voor het melden.
Tot nu toe geen reactie. Zal waarschijnlijk ook niet meer komen.
Op vliegenforum waarneming.nl gezet. Mocht ik een reactie krijgen, dan laat ik het hier weten.
Geen idee of deze Snorzweefvlieg besmet is met Entomophthora muscae , Tjerk.
Ik zie ook wel ´beharing´ langs het lijf en tussen de bandjes op het achterlijf. Zou kunnen.... of eventueel een andere schimmel? De besmette vliegen die ik vond zaten altijd hoog op een plant.
Wellicht zijn er op het forum van waarneming.nl mensen die het herkennen en weten wat het is.