Op 20 augustus of 3 september kan ik in de gemeenteraad presenteren hoe ik denk dat Apeldoorn de biodiversiteit kan vergroten. Ik zou graag van vroege vogels luisteraars die er echt verstand van hebben horen, wat jullie van mijn ideeën vinden en eventueel nog aanvullingen of info om mijn ideeën te versterken. De volgende ideeën heb ik:

  • Aanplanten van bomen: voortaan geen rijen en stukken vol met eiken, rozenstruiken beukenhagen, of kastanjes, maar afwisselend verschillende soorten bomen en struiken waarbij er rekening wordt gehouden met de geschiktheid en voordelen van de soort voor de plek waar die geplant word. Zorg bijvoorbeeld voor bomen die veel vocht opnemen langs de kant van wegen, zodat de kans op overlopen van de straat klein is, omdat de bomen het vocht opnemen, Insecten en dieren die overlast opleveren, zoals eikenprocessierupsen zicht minder goed kunnen verspreiden en we voortaan zelf ons appels of noten uit de straat kunnen oogsten. Zo zien kinderen ook dat zoiets niet uit de fabriek komt.
  • Zaai naast bermen alle braakliggende terreinen, en (delen van) grasvelden en gemeenteplantsoen in met inheemse kruidachtige gewassen. Oogst een deel van deze gewassen om te laten drogen voor thee https://www.thepollinators.org/ en als kruid in de keuken, of zelfs homeopathisch.
  • Stimuleer particuliere huiseigenaren, verhuurders en woningcoöperaties om tuinen te beplanten in plaats van vol te gooien met grind, stenen of tegels.

Wat vinden jullie van mijn ideeen en heb je misschien aanvullingen of zelfs foto’s of ander materiaal om mijn verhaal te versterken? Ik ontvang ze graag.