Dat is een Viburnum, vermoedelijk ''Tinus''. Die stsaat hier ook en wordt ook aangetast door die sneeuwbalhaantjes. De struik is sterk en herstelt zich wel weer....Het is leuk om het proces van de larfjes te volgen en te zien welke kevertjes uitkomen.
dirkslijkhuis
Gezocht maar niet snel gevonden.
Bijgaand een foto van het boompje. Misschien herkent iemand hem?
jeanette
Omdat ik ze zelf ook in de tuin heb, dacht ik ook gelijk aan een Sneeuwbalhaantje. Maar daarvoor is het echt van belang om de waardplant te weten. Ik zie ze trouwens hier ook op Gelderse roos ( ook een Viburnum soort).
dirkslijkhuis
De boom waarop de rupsen zitten is groenblijvend en bloeit in het voorjaar kort. Ik vermoed dat het een Viburnum is.
Dank zij de tip van bladhaantje – daar was ik zelf niet op gekomen – kom ik uit bij de schadelijke Viburnum- of Sneeuwbalhaantje (Pyrrhalta viburni). De hagelschotziekte is inmiddels al goed zichtbaar.
Wat vinden jullie van mijn idee?
pudding4brains
Het is overigens zeker geen bladwesp (bastaardrups), maar de larve van een bladhaantje (kevertje - Chrysomelidae). Waardplant is inderdaad bijna onmisbare info bij zoiets.
jeanette
Op bladeren van welke plant zitten ze, Dirk? Dat is wel belangrijk om even te vermelden.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Dat is een Viburnum, vermoedelijk ''Tinus''. Die stsaat hier ook en wordt ook aangetast door die sneeuwbalhaantjes. De struik is sterk en herstelt zich wel weer....Het is leuk om het proces van de larfjes te volgen en te zien welke kevertjes uitkomen.
Bijgaand een foto van het boompje. Misschien herkent iemand hem?
Dank zij de tip van bladhaantje – daar was ik zelf niet op gekomen – kom ik uit bij de schadelijke Viburnum- of Sneeuwbalhaantje (Pyrrhalta viburni). De hagelschotziekte is inmiddels al goed zichtbaar.
Wat vinden jullie van mijn idee?
Het is overigens zeker geen bladwesp (bastaardrups), maar de larve van een bladhaantje (kevertje - Chrysomelidae). Waardplant is inderdaad bijna onmisbare info bij zoiets.