bloemenzaad in de ban?
Ik kreeg enkele zakjes bloemzaad kado waar ik niet van weet of ze biologisch zijn; het zijn wel insectvriendelijke bloemen. Kan ik die nu beter niet of wel gebruiken?
Ik stelde de vraag al bij een expertisecentrum, die zeiden me niet te kunnen helpen.
En is bloemzaad verzamelen en gebruiken zonder te weten of het biologische planten zijn aan te raden?
Ik stelde de vraag al bij een expertisecentrum, die zeiden me niet te kunnen helpen.
En is bloemzaad verzamelen en gebruiken zonder te weten of het biologische planten zijn aan te raden?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Dan zou ik gaan voor wel bloemen...er zitten er vast wel wat soorten tussen waar insecten iets aan hebben. Die zakjes bevatten meestal zaad van een-jarigen.
Vlinderstruiken behoren ook niet tot de inheemse struiken, maar zijn wel geweldig voor insecten en vlinders.
Nog altijd beter bloemen dan - helaas- verstening van tuinen! Zo jammer.
Daardoor doe je niet alleen de natuur tekort, maar feitelijk ook jezelf. Het is zo heerlijk om te genieten van alles wat er in je tuin op bloemen en planten af kan komen..
Dank voor je antwoord, grotendeels bekend. Het gaat eigenlijk om de vraag: beter geen bloemen dan niet-biologische bloemen (al dan niet zelf gezaaid)?
Hangt af van wat er als info op het zakje staat. Vaak zitten er zaden uit het buitenland in waar onze insecten niets of nauwelijks iets aan hebben.
Als het biologische zaden zijn moet er een keurmerk op staat, lijkt me.
In het wild kun je eventueel ook zaden verzamelen . Let er wel op dat ze ook aan bepaalde grond en standplaats gebonden kunnen zijn.
Inheemse planten zijn van groot belang voor de insecten die vaak aan bepaalde planten gebonden zijn en die je daar goed mee kan helpen. Bovendien is het in eigen tuin vooral boeiend om te zien wat er dan allemaal op die planten te ontdekken is en gaat er een nieuwe wereld voor je open!.
Er zijn verschillende adressen waar je biologische zaden van vooral wilde planten kunt kopen, oa hier. Daar krijg je ook goede informatie en kun je met een goed geweten gaan zaaien en planten.
Succes ermee!