Vanmiddag gevonden op gele lis langs waterkant. Mijn eerste gedachte is een boktor, maar ik kom er niet verder mee. Mogelijk toch een soldaatje? Ik vind soldaatjes en boktorren soms verwarrend op elkaar lijken. Maar dat is waarschijnlijk een beginnersprobleem.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (10)
Dank je. Leuk!
Duim omhoog! Helemaal goed Tjerk!
Tsja. Denk je iets te weten, blijk je toch fout te zitten. Maar al doende ...
Dat verschil in antennes vind ik nog lastig te beoordelen.
Uitgebreid in het boekje gekeken. Ik kom terecht bij Phymatodes testaceus (veranderlijke boktor). Citaat:"Karakteristiek is het lange eerste lid van de achtertars: duidelijk langer dan de gecombineerde lengte van het tweede en derde lid". (blz. 90) volgens mij is dit kenmerk op mijn foto goed te zien.
Vriendelijke groet,
Tjerk
Nee, dit is wel een echte boktor, Tjerk. (Kijk o.a. naar de antennes). Deze staat in je boekje, maar het is een erg variabel gekleurde soort!
@: Jeanette en Arp
Volgens mij zat dezelfde soort schijnboktor vanavond aan de buitenkant van het raam in de woonkamer. Zie foto. Mocht het juist zijn, dan zal ik deze ook invoeren op waarneming.nl (ter geruststelling van Arp!)
Groet,
Tjerk
Bedankt Arp.
Sorry, hij staat er al zie ik :o) *duim* meteen maar gevalideerd ...
Hoi Tjerk,
Deze komt in Nederland beslist niet overal voor - typisch gevalletje dat een vindplaats erbij vermelden de waarneming interessanter maakt. Zou je 'm svp in willen voeren op wrn? Alvast bedankt!
Groets, Arp
Alweer bedankt, Jeanette. Als ik probeer gebruik te maken van de link, krijg ik de mededeling "pagina niet gevonden". Ik ga via de Latijnse naam kijken op waarneming.nl
Vriendelijke groet,
Tjerk