Cocon Grote nachtpauwoog
Mijn zoon vond een week of twee geleden (eind juli 2023) op een tak van de pruimenboom in onze tuin in de Morvan (Fr) de cocon van de Grote Nachtpauwoog (ongeveer 10 cm). Zeldzaam in Nederland, maar iets minder zeldzaam in Frankrijk. De nachtvlinder heeft een spanwijdte van maar liefst 12 cm.
We hebben geen idee in welk stadium de vlinder zich binnen de cocon bevindt, maar zouden dat graag willen weten. De cocon verliest intussen wat haartjes. Ik kijk iedere dag of de vlinder er nog niet uit is. Hij leeft maar één dag en dat zou ik niet willen missen!
Wie weet óf en wanneer de vlinder zou kunnen uitkomen? Alle informatie is van harte welkom!
Hartelijke groet, Anna Werners
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Zie hier de info van de Vlinderstichting:
´Levenscyclus
Rups: juni-augustus. De soort overwintert als pop in een stevige papierachtige cocon in de vorm van een urn, meestal onderaan de stam van de waardplant. De eieren worden in kleine groepjes afgezet op een tak van de waardplant.´
Het lijkt mij hoogstwaarschijnlijk dat dit een verse pop is die zal overwinteren en dan volgend jaar uitkomt. Ik las zelfs ergens dat het popstadium wel drie jaar kan duren.
Dat de vlinder slechts één dag leeft is volgens mij onjuist; het zou weinig zin hebben om slechts één dag te hebben om te zorgen voor nageslacht. Ik las hier dat de vlinders ca. 2 weken leven.
Voor alle zekerheid is het na te vragen bij de Vlinderstichting; contact mogelijkheden onderaan op de link.
Of bij een soortgelijke Franse organisatie. ici..of misschien hier.