Volgens mij zonnebrand, bij ons in de tuin hetzelfde verschijnsel na de dagen met tropische hitte, nu niet meer. Gr. Dick
Hennepen
Ik had vorig jaar hetzelfde met deze bessen; contact opgenomen met een kweker, maar die had dit nooit eerder gezien en wilde wel graag op de hoogte gebracht worden als er meer duidelijkheid zou zijn.
Mijn suggestie dat het door te felle zon zou kunnen komen werd heel aannemelijk geacht, het kwam alleen voor bij de bessen die volop in de zon stonden en het was een periode erg warm.
Je kunt ze vast wel eten, maar of ze smaken...bij mij waren lang niet alle bessen aangetast, ik heb de witte exemplaren dus gewoon overgeslagen.
Dit jaar nog geen verkleuring gezien, ik heb ze voor de zekerheid ( en omdat ze zo lekker zijn) inmiddels op meerdere plekken in de tuin.
Ze zijn heel gemakkelijk te stekken en ze doen het ook heel goed in de schaduw.
jany
Wij hebben ook last hiervan op de bramen, inderdaad aan de zonkant. De vochtgebrek zijn ze ook kleiner dan normaal. Maar ik dacht me te herinneren dat andere jaren na flinke buien en lagere temperaturen het toch nog goed kwam. Maar het is nu toch hoog tijd!
chelle
Hier ook een foto
chelle
En o ja,dat stukje gaat dan verschrompelen.
goudsbloem
Dat zag ik vorig jaar ook op aalbes, maar dit kwam door de sterke zon-instraling. Ook diverse bladeren van bomen en struiken bleken aangetast en verbrand.
De aalbessen zijn eraf gevallen en daarna waren er toch nog genoeg. Maar het zag op sommige plekken in de omgeving uit alsof er gespoten was.
Het viel op dat juist op de kant waar de zon het felst erop schijnt deze plekken aanwezig waren.
Dit had ik nog nooit gezien. Maar het waren toen ook heel hete dagen.
chelle
Geen antwoord,maar ik heb hetzelfde op bramen.Oeps...heb ze wel gegeten,maar zijn helemaal niet lekker,ene kant is hard.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Mijn suggestie dat het door te felle zon zou kunnen komen werd heel aannemelijk geacht, het kwam alleen voor bij de bessen die volop in de zon stonden en het was een periode erg warm.
Je kunt ze vast wel eten, maar of ze smaken...bij mij waren lang niet alle bessen aangetast, ik heb de witte exemplaren dus gewoon overgeslagen.
Dit jaar nog geen verkleuring gezien, ik heb ze voor de zekerheid ( en omdat ze zo lekker zijn) inmiddels op meerdere plekken in de tuin.
Ze zijn heel gemakkelijk te stekken en ze doen het ook heel goed in de schaduw.
De aalbessen zijn eraf gevallen en daarna waren er toch nog genoeg. Maar het zag op sommige plekken in de omgeving uit alsof er gespoten was.
Het viel op dat juist op de kant waar de zon het felst erop schijnt deze plekken aanwezig waren.
Dit had ik nog nooit gezien. Maar het waren toen ook heel hete dagen.