determineren rups op rozen
Deze rups(en) doen zich tegoed aan mijn rozenstruikje sinds augustus (spontaan opgekomen een twee jaar geleden, heeft nog niet gebloeid).
De bladeren worden tot op de nerven kaalgegeten. Ik vermoed dat ze ergens anders verpoppen, omdat ik niets aan de roos niets kan vinden.
Andere rozenstruiken worden niet aangevreten.
Wie weet de naam. Op de foto ziet de buik er wit uit, maar uit de felle zon is het witte meer helblauw.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Ja, het zal die genoemde soort wel zijn.
Hier en hier zijn de verschillen tussen larven en rupsen goed te zien en is er informatie over te lezen.
En inderdaad: de natuur blijft boeien(d) en als je je zintuigen probeert goed te gebruiken gaat er een nieuwe, en vooral interessante wereld voor je open. En besef je alleen maar hoe weinig we weten en hoe eindeloos veel er nog te ontdekken - en van te genieten- valt.
Ha Jeanette,
Dank voor de antwoord. De website toont de foto's die wel heel erg overeen komen met wat ik zie op m'n rozen.
Gelijk wat geleerd over 'rupsen' vs larven; je raakt nooit uitgeleerd in de natuur.
Het is geen rups maar een bladwesplarve, mogelijk van de Rozenbladwesp- Arga pagane.