De fruitbomen zitten er intussen vol mee, hier noord Turkije. Jaren geleden waren ze er nog niet. Nu zijn ze bijna overal, kleine bruine vlindertjes, een tot anderhalve centimeter lang. Waar komen ze opeens. Vandaan? En ik vraag het niet graag, maar hoe komen we er weer vanaf?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Goed dat je nu een naam hebt, Miriam en het ons even laat weten. Er is op internet wel het eea over te vinden, zoals hier.
Ja, het is komen en gaan.....en het kan ook zijn dat vogels en andere insecten weer predatoren worden van deze vlinder. Hier doet dat zich dat voor met de Busxusmot...maar dat heeft wel even tijd nodig.
Ricania simulans. Mooie naam voor zo’n rotbeestje. Ik heb nu geleerd dat ze vanuit China zijn overgekomen en dat die andere beestjes die in op allerlei fruit zag zitten hun jonkies zijn. Torretjes met het uiterlijk van een stekelvarken in de verdediging. Er werd O.a. aangeraden alle afval van groente waar ze ook veel op zitten te verbrandenm maar om een hele vijgenboom die ermee overdekt is in de fik te steken, dat zie ik niet zo zitten. En wat helpt het als ik ze radicaal ga bestrijden en alle buren doen niet mee? Waarschijnlijk meer schade aan het restje vogels dat we nog over hebben. Ik weet nu hoe het heet, maar ook dat het waarschijnlijk al niet meer te bestrijden is. Net als de andere exoten die de natuur hier en overal aan het overnemen zijn...
bedankt zover,
Miriam
Dat is heftig allemaal!
Sterke ermee, Maraca!
Bedankt. Zo gauw ik op orde ben, ga ik het bekijken. Wij hebben hier net een onweersbui van meer dan 20 uur achter elkaar boven ons hoofd gehad en daardoor allerlei verbindingen verbroken. Internet kapot etc. Bomen omgevallen, wegen geblokkeerd, overstromingen. Ik heb dus even wat anders te doen, maar ik ga zeker op zoek.
O, dat geeft meer duidelijkheid ,Maraca.
In dat geval zou ik je aanraden het even op het vlinderforum van Observado.org proberen. De link had ik je al in mijn eerste reactie gegeven. Wel eerst inloggen. Daar zitten waarschijnlijk wel mensen die je verder kunnen helpen; als je een naam hebt zou het fijn zijn als je dat dan hier nog even laat weten.
Bedankt voor je snelle reactie. Helaas is dit geen Turks vlindertje, maar een exoot die zich pas de laatste jaren heeft opgedrongen. Niemand heeft hier enig idee waar hij vandaan komt, maar ze zitten echt overal op. De vroeger zo rijke insecten wereld hier is verdwenen en nu hebben we totaal onbekende beestjes ervoor terug. Ik ben niet van plan ooit met gif te gooien, maar ik zou later toch wel een vijgje willen kunnen eten. Hoe houden we een onnatuurlijke plaag in toom?
Als ze daar overal zitten, is er vast wel iemand te vinden die weet om wat voor vlinders het gaat, lijkt me. Of probeer het eens in Turkse vlindergidsen op te zoeken.
Zolang je niet weet wat voor vlinder het is, gaan we het - zeker hier- niet over bestrijden hebben....
Probeer je licht daar op te steken, en als dat niet lukt, kun je je vraag hier stellen. Wel eerst inloggen.