egel gevild
Ik vond, al voor de tweede keer, een huid met stekels van een egel, maar het skelet is geheel verdwenen. De egel is heel kundig gevild, zelfs geen spoor van bloed. Wie kan het gedaan hebben? Welk dier vilt een egel, om dan de egel zonder huid mee te nemen?
Gevonden 23 februari naast een weiland in de Betuwe.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (8)
Dank allen, voor de reacties. Nu ik lees dat ook de steenmarter het kan zijn, ga ik er van uit dat die de egel 'uitgehold' heeft. Want er zijn hier (in de Overbetuwe) geen oehoes, en zover ik weet ook geen dassen of vossen in de buurt. Een verkeersongeluk kan het ook niet geweest zijn, want het is meer dan 100 m. van de weg. Steenmarters wonen onder mijn dakoverstek. Tsja, arme egel.
mens?
Aanvulling: mijn idee is dat vos, das en steenmarter van de egels ook verkeersslachtoffers oppikken om leeg te eten.
Een leeggegeten egelhuid (balg) is het vaakst (tegenwoordig) een prooirest van een oehoe. Oehoes eten regelmatig egels, die ze helemaal uithollen. Maar incidenteel eten ook vossen, dassen of steenmarters egels. Ook zij kunnen de egel helemaal "leegeten". Maar dan vind je nooit meerdere balgen bijeen, zoals bij de oehoe.
Zou ook een Oehoe kunnen zijn.
Ik bedoelde dat de das de egel leeg eet en de huid laat liggen.
Tineke
Ik woon vlakbij een bos waar meerdere dassenburchten zijn. De dassen lopen vanuit het bos de aangrenzende tuinen in en nemen daar de egels te grazen. De das keert de egel om en maakt zijn buik open om hem leeg op te eten. Het gebeurt hier helaas regelmatig. Egels hebben het toch al zwaar te verduren dus dit is heel naar.
Groet, Tineke
Of dat de oorzaak zou kunnen zijn weet ik niet, maar er zijn- volgens de Egelbescherming- wel dieren die (dode) Egels eten.
''Alleen grote roofvogels, kerkuilen, vossen, dassen en grote honden kunnen een gevaar zijn voor de egel.''
Daarnaast eten verschillende aaskevers en aasvliegen van de kadavers en helpen ook bacterien bij het afbreken. Hier is er meer over te lezen.
Zelf heb ik ook weleens de afbraak van een dood gevonden egel gevolgd en zag er verschillende soorten aaskevers en-vliegen en andere beestjes op. Het stekelige omhulsel bleef achter.
Eventueel zou je het nog even na kunnen vragen bij de Egelbescherming.