Naar aanleiding van de uitzending van 16 nov jl. over de kalkarmoede in de Veluwse bossen, en daardoor problemen met eischalen en jonge-mezenpootjes, heb ik de vraag of kalk in de vorm van vermalen eierschalen zou kunnen helpen bij het verminderen van dit verschijnsel. Momenteel verzamel ik ruim een jaar eierschalen uit eigen gebruik en de kantine van mijn werkgever, met als doel deze te vermalen en uit te strooien in de tuin, park, en wellicht in noodlijdende verzuurde naaldbossen op arme zandgrond. Vermalen (met een vijzel) leidt tot kalkkruis, en niet tot poeder dat in de weefsels van insecten mogelijk schade kan doen. Nu strooi ik het uit in de tuin en het park in mijn omgeving.

Mijn vraag is 1) of meer mensen het idee zien zitten om de kalk uit eierschalen uit de afvalstroom te halen, en in vermalen vorm te zetten tegen de verzuring en uitloging van de arme zandgronden, en 2) of er beheerders zijn van bosgebieden waar dit probleem speelt (o.a. Veluwe, maar wellicht op meer plaatsen) waar kalk zou kunnen worden ingezet om de keten van slakjes-eieren-skeletbouw van jonge vogels, enigszins te helpen herstellen.

Eierschalen tegen verzuring van het bos