Familietragedie of niet?
Er was een muis en om te voorkomen dat hij zich zou gaan vestigen in de voortent heb ik hem weggevangen en een 100m verder uitgezet in het bos. Maar dan vraag ik me af. Red zo een beestje zich dan in een nieuwe omgeving en gaat hij gewoon verder met zijn leven en/of probeert hij terug te komen? En wat zou de afstand zijn waarbij hij gegarandeerd de weg terug vind? Is daar iets over bekend? Groeten, Dump.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Jou "muizenbosje". :) Groetjes.
Wat fijn dat je hun reactie hier plaatst en wat een leuk onderzoek staat er op de link beschreven! Nuttige informatie, daar hebben we allemaal weer wat aan.
Wat de zorgplicht in een vangkooi betreft, lijkt het me dat als je er voer in doet om ze te lokken en de kooi dagelijks controleert, het wel goed is. Zelf hang ik er een stukje brood besmeerd met pindakaas in; vocht en voedsel. Vaak zitten de muizen er al heel snel in en breng ik ze ruim een kilometer verderop weg naar een bos- en voedselrijk gebiedje dat zo langzamerhand het ´muizenbosje´ heet.
En hier het antwoord van de zoogdieren vereniging ...........................
Goedemorgen,
Dank voor uw mail, dit zijn hele goede vragen!
Ecologisch adviesbureau Silvavir heeft recent een klein onderzoek gedaan naar het uitzetten van muizen:
https://www.silvavir.com/hoe-ver-lopen-muizen-terug-naar-huis/
Wat betreft uw tweede vraag is het wat lastiger. Muizen leven in familieverband, ergens verderop in je eentje geplaatst worden kan (zeer) stressvol zijn.
Muizen zijn daarentegen kampioen in zichzelf aanpassen, de kans op overleven is daarmee iets vergroot.
Houd wel rekening met zorgplicht (Wet dieren) bij het inzetten van vangkooien. Officieel is het nodig om zowel water als voer aan te bieden in een kooi, dit geldt ook voor kleine diervriendelijke vallen.
Kortom het blijft de vraag wat diervriendelijker is, een klapval of een inloopval.
Voorkomen is in ieder geval beter dan bestrijden. Zorg er daarom voor dat voedsel goed opgeborgen ligt (denk aan tupperware bakjes) en er geen tot minder reden is voor muizen om naar binnen te komen.
Met vriendelijke groet,
Voor wat ik er over heb kunnen vinden heeft de een het over 100 mtr. en de ander over 500 mtr.Zeg het maar....
Ik heb ooit weleens gelezen dat als je muizen naar een andere plek brengt, ze terecht kunnen komen in het territorium van andere muizen en dat daar dan gevechten kunnen ontstaan. Maar in hoeverre dat betrouwbare info is weet ik ook niet.
Het lijkt me dat ze je bij de Zoogdiervereniging zouden kunnen adviseren en informeren. info over bereikbaarheid onder de rode link.Succes ermee!