fotosynthese in kikkerhuid?
Zowel bij kwallen, koraal als ook bij zwemmende zeeslakken komt fotosynthese voor. Zou dit bij groene kikkers dit ook zo zijn? Juist als er weinig te eten is in het vroege voorjaar zie ik kikkers uitgebreid zonnen. Ik heb vernomen dat ze dit doen om op te warmen. Maar zo'n kikker lijfje is snel warm en toch blijven ze daar uren in de zon. Een opgewarmde kikker is die warmte in het koude water snel weer kwijt. Dus.....
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Groene kikkers (drie soorten) houden er inderdaad van om lekker een poos in de zon te zitten om warmte op te nemen. Zie ik hier ook altijd bij de vijvers. Maar ik zie ook dat ze juist in die zonnewarmte vliegende - of in het water gevallen/levende- insecten proberen te pakken.
Over de fotosynthese: Jelle Reumer schreef er eens een interessant stukje over in Trouw:
´Binnen de biologische systematiek bestaat al sinds de klassieke oudheid het buitengewoon duidelijke onderscheid tussen planten en dieren. Planten zijn zogenoemde autotrofe organismen die zelf met behulp van zonlicht hun voedsel kunnen maken uit kooldioxide en water. Dit proces, de fotosynthese, vindt plaats in de bladgroenkorrels. Dieren (en ook schimmels) kunnen dat niet; zij vormen de heterotrofe organismen die voor hun bouwstenen afhankelijk zijn van het consumeren van organisch materiaal.
Dieren hebben geen bladgroenkorrels in hun huid en bovendien zou hun huidoppervlak veel te klein zijn voor enig succes. Tussen planten en dieren zit dus een duidelijke grens, een fysiologische barrière.
Bij de Groene zeeslak -Elysia chlorotica ligt dat anders en vormt daarop een zeldzame uitzondering.In het slakkenlijf zijn bladgroenkorrels opgenomen, afkomstig uit draadvormige eencellige wieren ´
Hoop dat je via de eerste rode link het hele stuk kunt lezen.