geen idee
Gistermiddag gevonden in De Haeck, bij Nieuwkoopse Plassen. Waterrijk gebied met els, populier, berk en veel riet. Waarneming.nl maakt mij niet wijzer. Obsidentify en NIA beeldherkenning komen met de vreemdste suggesties:
azuurwaterjuffer, eikenbladvlo, Aphrophoridae indet, Ectopsocus petersi, Amerikaanse langsteelgraafwesp ...
Maar wat dan wel?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (9)
Inmiddels gedaan.
Dan zou ik hem als Homoneura notata onzeker invoeren, Tjerk en dan als opmerking er bij plaatsen wat James adviseert: Homoneura notata groep.
Op het forum reageerde James. Volgens hem kun je mijn waarneming het beste toeschrijven aan de Homoneura notata groep.
Alleen kun die onder die naam niet invoeren.
Op vliegenforum waarneming gezet. Mocht ik een reactie krijgen, dan laat ik dat weten.
Die komt inderdaad wel heel erg dicht in de buurt Tjerk! hier en hier.
Om het zeker te weten- wat leuk is!- zou ik hem toch nog even op het vliegenforum van wrn. zetten voor eventuele bevestiging.
Er zijn maar heel weinig goedgekeurde foto´s van.
Bedankt, Jeanette. Zat ik dus toch fout. Via een link die je gaf, kwam ik terecht bij Lauxaniidae ("wijdoogvliegen"). Daarin werdnverwezen naar een overzichtspagina familie Lauxaniidae op waarneming.nl. Voor mijn gevoel komt de vleugeltekening van Homoneura notata aardig overeen met die op mijn foto.
https://waarneming.nl/soort/info/638113?_popup=1
Heb ik ook eens voor de lens gehad ; in eerste instantie dacht ik toen aan een boorvlieg, maar die is het niet.
Zou goed een van de Lauxaniidae (Wijdoogvliegen) kunnen zijn. Tjerk.
Kijk eens bij deze Meiosimyza decempunctata.
zie ook hier en hier.
Nu ik beter kijk, kom ik toch uit bij een boorvlieg.
op het eerste gezicht dacht ik aan een boorvlieg, maar dat lijkt me bij nadere beschouwing niet juist