geen insecten
Ik woon aan de IJssel. De velden staan vol met eerst pinksterbloemen en nu boterbloemen. De meidoorns staan volop in bloei. Maar als je de bloemen bekijkt of als je langs de meidoorns loopt dan is er geen enkele insectenactiviteit. Ik kan me herinneren dat als je langs een meidoorn liep dan hoorde je op meters afstand al het gezoem. En nu niente, noppes, niks. Zelfs als je even blijft staan en wacht op iets wat op een insect lijkt, dan nog komt er niks ... echt niks. Geen insect te bekennen. Ben ik te vroeg, met het allemaal nog komen? Ben ik de enige die dit constateert. Ik hoor graag dat ik me om niks zorgen maak.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
r zijn al diverse artikelen verschenen over de dramatische achteruitgang - 75%!-van o.a. insecten.
Hier een artikel van de WUR ''Achteruitgang insectenpopulaties in
Nederland: trends, oorzaken en kennislacunes'' waarin eea wordt geduid.
En hier nog een ander artikel.
Het hangt wat van de onstandigheden af of je inseten op de Meidoorn aantreft; als het wat warmer is in de middag, de zon schijnt heb je meer kans, Ben net een uurtje geleden hier even op de Meidoorn gaan kijken en vond er gewone pendelzweefvlieg op, rupsjes, gele vierstipwantsen, nog drie soorten vliegen, schorpioenvlieg en dat in slechts 5 minuten.
Het is wel leuk om bij de Pinksterbloemen op zoek te gaan naar de prachtige Pinksterbloemlangsprietmotten en oranjetipjes, waarvan je ook de eitjes er op kunt vinden of zelfs al rupsjes. Ook op de Boterbloemen kun je verschillende insecten vinden, vond er nu zelf veel Lissenboorders op. Succer ermee, Lieuwe!