grote populierenboktor ?
Vanmiddag gevonden op brandnetel langs houtsnipperpad. Er komen populieren voor.
Op grond van de tekening op de kop (lichtere streep), de kleur en de opvallende antennes (eerst zwart, dan groot stuk lichter, zwart, kleiner stuk lichter ...) kom ik met behulp van "Boktorren determineren"[Eis/Naturalis] uit bij de grote populierenboktor. Juist ?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Alweer mijn dank voor je zeer uitgebreide reactie, Arp!
vriendelijke groet,
Tjerk
Hoi Tjerk,
Het project determineren.nederlandsesoorten.nl heeft prachtige hulpmiddelen hoor, daar is meestal geen aparte gids meer bij nodig. Maar tegelijkertijd ook wat beperkingen en hier en daar zitten er nog wat foutjes in. Ik heb deze er even doorheen getrokken en zit een beetje te fronzen bij de opgave van de grootte - dat zijn wel hele grote stappen die daar als keuzes worden aangeboden (10-19 en 20-29) en dan is het niet zo raar dat deze twee bij elkaar komen, maar Saperda carcharias (20-30mm) is in de praktijk echt een heel stuk groter dan Agapanthia villosoviridescens (10-22mm). Theoretisch zit daar wat overlap in, maar de kans dat je een beest aan de rand van het bereik treft is vrij klein. Gemiddeld zal een Distelbokje ronde de 14-18mm liggen en de Saperda rond 24-27 ofzo, dus in het veld zul je je niet snel erop verkijken als je ze eenmaal beide gezien hebt. De Grote Populierenbok kan soms ook wel iets van een suggestie van een middenstreepje op het halsschild hebben (meer dat de bestippeling langs de middellijn wat anders is), maar die duidelijk donkere banen met lichte middenstreep zijn wel heel indicatief voor het Brandnetel...euuhnee...Distelbokje.
Goets, Arp
Dank je,Jeanette. Ik ga beide soorten nog eens vergelijken. Die gids moet nog maar even wachten(dank je voor de tip): ik heb net de Nieuwe Insectengids van Chinery (derde druk) tweedehands besteld en binnen gekregen.
Nee, die is het niet Tjerk; die is vrij bijzonder.
Dit is de Gewone distelboktor - Agapanthia villosoviridescens.
Heb je de Veldgids : de Nederlandse boktorren? Die is erg handig. Staat deze rakker op pag. 102.
Nog één foto voor de duidelijkheid