Gevonden op een zandpad door heideachtig gebied op het Dwingerderveld op 8 juni. Volgens mij is het de rups van een hageheld, maar ter zake kundig ben ik niet.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Met de rups kan ik niet helpen, maar het zijn de kindjes van vlinders en vlinders zijn Insecta (insecten). Insecta, samen met o.a. de springstaartjes en nog een paar splintergroepjes zijn Hexapoda (zespotigen). Hexapoda zitten samen met de Archnida (Spinachtigen), Myriapoda (veelpoten), Crustacea (Kreefachtigen) etc in de Arthropoda (Geleedpotigen).
Dus al die krabbelbeestjes met een exoscelet die in de volksmond "Insecten" worden genoemd zijn Geleedpotigen.
Voor leken zou het wellicht duidelijker zijn dit forum de volgende titel te geven:
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Bedankt voor de bevestiging, Dirk.
Arp,
Alweer mijn dank voor de duidelijke uitleg!
Groet,
Tjerk
Voor mij is het een Hageheld, Tjerk
Hoi Tjerk,
Met de rups kan ik niet helpen, maar het zijn de kindjes van vlinders en vlinders zijn Insecta (insecten). Insecta, samen met o.a. de springstaartjes en nog een paar splintergroepjes zijn Hexapoda (zespotigen). Hexapoda zitten samen met de Archnida (Spinachtigen), Myriapoda (veelpoten), Crustacea (Kreefachtigen) etc in de Arthropoda (Geleedpotigen).
Dus al die krabbelbeestjes met een exoscelet die in de volksmond "Insecten" worden genoemd zijn Geleedpotigen.
Voor leken zou het wellicht duidelijker zijn dit forum de volgende titel te geven:
"Insecten en andere geleedpotigen"
Groets, Arp
(Horen rupsen bij de geleedpotigen?)
Voor de duidelijkheid nog een foto.