hoe kan dat...
In onze tuin is een kleine waterpartij bestaande uit speciekuipen. In een daarvan was al vroeg in het voorjaar veel kikkerdril. Het wemelt er nu nog van de kikkervisjes. Dat zouden nu toch al kikkertjes moeten zijn? Het zijn echt dikkopjes, nog zonder pootjes. Ook zijn er, nu er geen vis meer in zit, veel kleine watersalamanders in een andere kuip.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Bedankt voor de reactie. Inderdaad heb ik af en toe ook een groene kikker in de tuin gezien dus....wie weet. De speciekuipen zijn 31 cm diep maar er ligt wel wat grond op de bodem en er zijn waterplanten in. Af en toe haal ik het teveel aan kroos, planten en draadwier er uit, maar niet alles en ik kijk heel goed of er geen kikkervisjes of salamanders tussen zitten. Het kikkerdril is altijd alleen in die ene bak, elk jaar op nieuw. Mijn kleinzoon vond het prachtig toen ik hem een salamandertje liet zien.
Begrijp ik het goed dat je je afvraagt hoe het kan dat de kikkervisjes van het voorjaar nog steeds kikkervisjes zijn? Ik heb hier uit eigen ervaring geen verstand van. Op internet kom ik twee dingen tegen:
Ik praat dus alleen een paar sites op internet na. Misschien heeft iemand nog eigen ervaringen?
Groet, Minke.
Hier leggen de bruine kikkers altijd op een vaste plaats bij een van de vijvers langs de moerasrand eitjes. Een ondiepe plaats die goed door de zon wordt beschenen en het water snel opwarmt waardoor de eitjes zich sneller ontwikkelen.
Ik weet niet hoe diep die bakken zijn? Bij meer diepte blijft het water langer koud en heeft dat effect op de onwikkeling. Behalve de temperatuur spelen ook de aanwezigheid van waterplanten (voedsel) en waterkwaliteit een rol.
Wat leuk dat er nu ook Watersalamanders zijn! Water in een tuin zorgt voor veel meer diversiteit, en behalve het nut voor allerlei dieren kun je er zelf ook veel plezier aan beleven.