Hommel vlieggedrag voor mijn nestkast.
Hoi Allen.
Dit is het tweede jaar dat ik een hommelnest in een vogelnest kastje heb zitten. Weliswaar een ander hokje maar wel weer heel leuk. Wat mij opvalt, en daar gaat gelijk de vraag over. Is er een reden dat de ene hommel er zo invliegt en de ander minuten lang als een dronken hommel voor dat gat rond vliegt? Af en toe wordt hij snel voorbij gevlogen door andere hommels die er wel zo induiken! Het bevreemd me dat de dronken hommel er soms pas na lange tijd in gaat.
Of te wel. Is daar een reden voor?
Groeten, Dump.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Tuurlijk. Doe er mee wat je wilt. En deel je bevindingen a.u.b.
Als het weer mooi weer is zal ik is kijken of ik er nog wat anders t.a.v. het nest kan fotograferen. En die ene met die wat donkere vleugels. Die zat al een hele tijd in de opening. Ik dacht aan een jonge boomhommel. Maar ja, wie ben ik?
Groeten, dump.
Hallo Dump,
dank voor de foto('s). Nou heb ik er zelf even mee zitten puzzelen, maar ik kom er niet lekker uit - ik moet nog veel leren qua hommels, want ik kijk er dit jaar voor het eerst naar.
De dikke hommel op het linker plaatje heeft duidelijk een verbrede scheen voor een pollenkorfje - dat is dus een vrouwtje/werkster van de originele nestsoort. Ik maak er met mijn nincompoop-hommelherkennings"vaardigheden"*ahem* een Boomhommel (Bombus hypnorum) van en dan in de variant met een wat donkere rug. De vliegende hommel rechts lijkt daar voor mij ook wel bij te passen.
En dan zit er het beest met de donker-roodbruine vleugels in de middelste foto. Ik blijf daarvoor steeds een beetje op de koekoekshommel Bombus ruprestis (Rode Koekoekshommel) uitkomen, maar dat is enigszins verontrustend want die soort is niet bekend van de gastheersoort Boomhommel.
Dus (minimaal) één van beide zal ik fout hebben :-x
Mag ik je foto gebruiken om dit aan een fatsoenlijke kenner voor te leggen?
Met groet!
Arp
Echt leuk om dit verhaal te volgen, Dump!
Groet, Minke.
Zo. Ik heb de zaak is even bekeken vanaf de ladder en dit is wat er huist. De donker gekleurde hommel(tjes) blijven maar bij de opening rondhangen (ventileren?) en op de rechtse foto vliegt net een van de hoofdbewoners naar binnen.
De "dronken" hommel(s) zijn hetzelfde gekleurd als de hoofdbewoner dus ik snap nog steeds niet wat de reden is dat ze zo lang rondzwalken voor het hok.
Groeten, Dump.
Bedankt voor je antwoord.
Ik moet er dan eigenlijk maar is goed voor gaan zitten. Dat wordt nog een punt. Hahaha.
Ik ga er is even op letten als het moment daar is. Bedankt. U hoort nog van me.
Groeten, Dump.
Heb je goed op de kleuren gelet? Ik zeg niet dat het zo is, maar ik zou me voor kunnen stellen dat de "dronken" hommel misschien een Koekoekshommel zou kunnen zijn die een goede kans afwacht om binnen eitjes te kunnen leggen in het nest dat door de werksters van de andere hommelsoort verzorgd wordt (?)
Groetjes,
Arp