hommels in insectenhotel
Wij hebben in de tuin diverse hotels hangen, maar in 1 grote zijn veel hommels voortdurend bezig met druk doen. De openingen blijven open, maar de buisjes verkleuren donkerder, en 1 keer hebben ze een klein soort korfje gebouwd, wat er ook weer af is gevallen. Verder breiden ze de buisjes waarin ze actief zijn uit, maar wat ze precies doen, is mij een raadsel. Ook gebruiken ze de openingen tussen de buisjes. Dit is al een aantal maanden aan de gang. Wij hebben een ruime tuin, met veel bloeiende bij-vriendelijke en inheemse planten in het westen van het land.( gaas zit ervoor, ter bescherming tegen specht)

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Hallo Jeanette
Hartelijk dank voor je reactie. Ik ga zeker verder met je tips en adviezen. Jammer dat ik geen filmpje kon bijvoegen, want alle activiteiten zijn vreselijk leuk om te zien.
Goed bezig, Dora!!
In het 'hotel' worden de grotere, meer wijde openingen dus door hommels ( uit de Aardhommelgroep, denk ik) gebruikt. Werksters en koninginnen van de Aardhommel, Veldhommel, Grote veldhommel en Wilgenhommel zijn in het veld niet van elkaar te onderscheiden, vandaar de verzamelgroep Aardhommelgroep.
Heb dat zelf nog nooit gezien...heb hier in de diverse hotels altijd solitaire bijtjes. Dus een goed antwoord op je vraag heb ik niet tav de hommels.
Er is een fantastisch boek op de markt '' Gasten van bijenhotels'' van Pieter van Breugel dat gratis te downloaden is. In zijn geheel maar ook nog aparte hoofdstukken.
Vermoedelijk heb je daar wel belangstelling voor en geeft heel veel informatie en uitleg.
Dit hoofdstuk gaat over Nesthulp voor bijen en wespen en de volgende hoofdstukken geven heel veel uitleg en voorzien van veel foto's over hoe verschillende soorten bijen verschillend zo'n hotel gebruiken. Maar ook over de vijanden er die weer op afkomen ( hoofdstuk 20).Heel intressant!.
Hier en hier vond ik er nog iets over.
Misschien is het een idee om vraag en foto bij EIS te stellen of aan de Bijenstichting voor te leggen?
Sucses ermee, Dora. Leuk om alle drukte bij de insectenhotels te volgen!