Sinds een week of 3 heeft een groepje Hoornaars het gemunt op de Lijsterbes in de tuin. Ze knagen de schors kapot en doen zich tegoed aan het boomsap. De boom staat vlak bij het tuinterras en we worden er een beetje angstig van. Weet iemand of dit vanzelf over gaat of een actie om dit te stoppen?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Ja, slim hoe ze die sapstroom van bomen ontdekken en benutten!
Zelf heb ik enkele jaren geleden een groot Hoorsnaarsnest onder dak gehad en er vlogen hier dus heel veel hoornaars rond. Als je je rustig gedraagt kun je er makkelijk heel dicht bij gaan staan- zoals ik deed om ze te observeren- zonder dat ze maar iets doen. Als ze zich niet bedreigd voelen, doen ze niets. Ze zijn minder agressief dan bijv. de zgn.´limonadewespen´.
Hoornaars zijn nuttige insecten die veel andere lastige insecten vangen en eten.
Eind van de zomer sterft de kolonie uit. Hier meer info.
Zelf heb ik altijd op een zonnige plek een bord met overrijp fruit; pruimen, aardbeien, peren, meloenschillen, sinaasappels, etc. om te zien wat voor en hoeveel insecten er gebruik van maken. Ook de hoornaars weten dat goed te vinden, dus wellicht is dat een idee om ze naar een andere plek te lokken om aan hun vochtbehoefte tegemoet te komen.
Echt bang zou ik er echt niet voor zijn, vooral niet als je je rustig gedraagt. Dan is er geen enkele reden voor de hoornaars om zich via steken te moeten verweren.