Hoornaarsnest onder dakpannen
Wij hebben een hoornaarsnest onder ons dak. Wij hadden bij de eerste tekenen die er op wezen dat er een nest gemaakt werd, informatie ingewonnen en besloten de hoornaars hun gang te laten gaan. Het zit op een plek waar we niet snel met hen in "aanvaring" komen. Dat is dus ook geen probleem. Maar nu het eenmaal een drukte van belang is bij net nest, begint het in de schuur die onder dat dak zit raar te ruiken. Omdat de schuur aan ons huis vast zit, komt die geur nu ook het huis in.
Vragen:
- Weet iemand wat die geur veroorzaakt en of dat wel weer weggaat als het nest verlaten is.
- Zouden er bouwkundige problemen kunnen ontstaan (rotting, lekkage etc.), waardoor we straks alsnog de hele boel moeten openhalen?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Heb ook een hoornaarsnest in huis gehad op een onbereikbare plaats en heb het mooi laten zitten.
Het zou kunnen ruiken ( zelf niets van gemerkt) doordat op de bodem onder de raten een vochtige afvalhoop ontstaat als gevolg van de vloeibare excrementen van de hoornaars. Ik heb geen nadelige gevolgen ervaren; vermoedelijk droogt het gewoon zonder nare gevolgen in.
Juist vanwege die uitwerpselen ontdekt ik in huis een heel zeldzame kortschildkever - Velleius dilatatus- die zich uitsluitend in nesten van Hoornaars ontwikkelt. Op zich al heel bijzonder om die kever te ontdekken omdat deze een zeer verborgen leven leidt, maar soms ook wel daarbuiten wordt aangetroffen. Zoals in dit geval.
In het najaar sterft de Hoornaar kolonie uit; het nest wordt niet hergebruikt.
Zou mooi zijn als de Hoornaars de gelegenheid krijgen tot volwassen beesten uit te groeien, want ze hebben een nuttige functie.
Er vlogen er hier heel veel rond en kon er dicht met mijn neus opstaan zonder ooit problemen te hebben ondervonden. Gewoon rustig gedragen, dan doen ze niets.
Hier en hier is er meer over te lezen.