21-08-2019

Beste lezers,

Ik ben geen kattenhater, maar heb er wel heel veel moeite mee dat ik zelfs in mijn eigen tuin niet kan genieten van vogels die in mijn klimophaag nestelen, eten van de voedertafel pikken, zonder dat die vogels iedere dag worden belaagd / bejaagd door een huiskat. Een nest met 3 jonge merels is 's nachts door een kat leeggeroofd: vogeltjes dood, de tranen sprongen in mijn ogen.

Ik kan dat niet accepteren, omdat "dat nou eenmaal het instinct van een kat" is. Honden worden beboet als ze bijv. achter wild aan zitten, ergens zijn waar het niet mag, moeten aan de lijn en tegenwoordig gechipt zijn. Voor katten zijn -voor zover mij bekend- geen regels, vandaar ook veel verwilderde katten, gedumpte kittens, veel mensen die hun kat kwijt zijn, katten die mensen (net zoals honden) lastig vallen zoals bij mij in mijn tuin en eigenaren die zich daar niet verantwoordelijk voorvoelen, want dat katten last kunnen veroorzaken is bekend.

Vraag 1. Waarom hebben mensen een kat, als ze die ze dag en nacht buiten laten lopen?

Vraag 2. Wie heeft een idee hoe ik katten uit mijn tuin kan houden.  Ik weet niet wie hun eigenaren zijn. Bepaalde aanbevolen planten zijn geen oplossing gebleken. Gaten in het hek heb ik dicht gemaakt, maar vadaag zag ik dat de kat er dan maar tegenop klimt en overheen springt.

Wie heeft een beter idee?

Bedankt voor de moeite