Insecten ook verdwenen in mijn tuin, bij wie nog meer?
Na het bericht over verdwenen insecten in de duitse natuurgebieden begonnen bij mij een aantal kwartjes te vallen. Ik woon aan de westkant van Utrecht en heb al 20 jaar hetzelfde achtertuintje waar ik met veel plezier in rondrommel. Er zijn een aantal verschijnselen die me zorgen baren.
- Vleermuizen: heb twee jaar geleden een bouwtekening voor een nestkast geprint omdat ik zag dat er steeds minder vleermuizen waren. Dacht dat dat kwam door nieuwbouw in de wijk zonder dakpannen.
- Zwaluwen: zelfde verhaal. Steeds minder exemplaren, had zitten zoeken naar een plek voor een nestkast. Weet dit ook aan de nieuwbouw.
- Vingerhoedskruid: heb ik al 20 jaar in mijn tuintje en ik word altijd vrolijk van het gezoem van de hommels in de vingerhoedjes. Dit en vorig jaar waren er maar een paar hommels, 1 of 2 per plant in plaats van 5 of meer.
- Perenboom en frambozen: worden bestoven door bijen maar die zijn de laatste 2 a 3 jaar bijna niet aanwezig. Dacht dat het door neonics kwam of door het koude voorjaar. Heb twee jaar geleden de boom zelfs zelf bestoven met een kwastje omdat er amper bijen waren.
- Het zaaien en planten van bijenplanten leverde geen toename van bijen op.
- Ondanks voorspelde wespenoverlast, amper een wesp gezien dit jaar, ook amper muggen (wat minder erg, maar toch....).
Dit alles bij elkaar opgeteld denk ik toch dat niet de nieuwbouw of de neonics het probleem zijn, maar dat in mijn buurt de insecten ook verdwenen zijn. Alleen libelles zie ik ineens juist veel meer.
Ik maak me daar zorgen om, de impact is groot voor veel dieren/planten. De oorzaak kan haast niet bij de landbouw liggen want er is mijn geen omgeving amper landbouw. Wel woon ik onder de rook van de A2 en Schiphol en vraag me af of dit verdwijnen niet door de NO2-uitstoot komt. Nu de overheid zowel de snelwegen als Schiphol wil uitbreiden zie ik dan wel een groot probleem ontstaan.
Zijn er meer mensen die dit hebben waargenomen in hun eigen tuin? En wat kan dan de oorzaak zijn?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Bedacht vandaag pas dat er nog een andere oorzaak kan zijn. De afgelopen 3 jaar heb ik bij de gemeente een zak compost gehaald op compostdag. Die compost is gemaakt van gft-afval. In dat afval zit natuurlijk ook glyfosaat van schillen en mogelijk neonics van planten en bloemen die zijn weggegooid in de bruine container. Dat gaat allemaal gewoon mee in de kringloop. Mijn tuin is dus niet zo schoon als ik zelf aanvankelijk dacht. Dit jaar dus eigen compost op de tuin en niks van buiten, ook geen potgrond enzo. Kijken of dat helpt. Ik hoop van wel....
Zo is het Hennepen, laten we daar vooral mee doorgaan. Ik was al begonnen en jij zo te lezen ook, dan zijn we al met twee : )
Het is een opeenstapeling van oorzaken, de oplossing zal van ons allemaal moeten komen! iedereen kan bijdragen aan verbetering van de situatie: geen 'stenen tuintjes', wel veel wilde planten en zeker geen planten en bloembollen vol gif in de tuin, vaker de fiets pakken in plaats van de auto, seizoengroente- en fruit eten, stemgedrag aanpassen, zo zijn er ontzettend veel kleine veranderingen die invloed hebben.
Natuurlijk had de politiek allang veel meer moeten doen, maar we zijn allemaal verantwoordelijk! als wij massaal weigeren de huidige (voor economische redenen) vernietiging nog langer te accepteren, dan moeten de grote veranderingen wel volgen: als wij als consument niet meer meedoen, dan is er geen markt meer voor deze gang van zaken.
Bewust onze eigen omgeving zoveel mogelijk vrijmaken van het onnatuurlijke/schadelijke is een belangrijke stap vooruit en dat kan iedereen!
Dank voor de input Jeanette, zorgwekkende berichten dit. Wat me zo liet schrikken is dat het zo dichtbij is ineens. Ik woon niet in de buurt van landbouwgrond of natuurgebied en toch is de daling hier inde stad ook zichtbaar. Ik las ook een bericht van iemand die het al was opgevallen dat ze veel minder vaak de insecten van haar voorruit hoefde te wassen. Dan komt het veel dichterbij.
Bedacht later nog dat als het door stikstofuitstoot wordt veroorzaakt, er verschil te zien moet zijn tussen noord Nederland (weining NO2) en zuid Nederland (veel NO2). Dat is in Duitsland ook het geval, zo'n verschil tussen noord en zuid. Hoop dat er snel een oplossing komt....
Niet alleen in eigen tuin maar overal helaas. Daar is momenteel veel over te doen, en er is veel over geschreven zoals hier, hier, hier, hier en hier etc.