Na het bericht over verdwenen insecten in de duitse natuurgebieden begonnen bij mij een aantal kwartjes te vallen. Ik woon aan de westkant van Utrecht en heb al 20 jaar hetzelfde achtertuintje waar ik met veel plezier in rondrommel. Er zijn een aantal verschijnselen die me zorgen baren.

  • Vleermuizen: heb twee jaar geleden een bouwtekening voor een nestkast geprint omdat ik zag dat er steeds minder vleermuizen waren. Dacht dat dat kwam door nieuwbouw in de wijk zonder dakpannen.
  • Zwaluwen: zelfde verhaal. Steeds minder exemplaren, had zitten zoeken naar een plek voor een nestkast. Weet dit ook aan de nieuwbouw.
  • Vingerhoedskruid: heb ik al 20 jaar in mijn tuintje en ik word altijd vrolijk van het gezoem van de hommels in de vingerhoedjes. Dit en vorig jaar waren er maar een paar hommels, 1 of 2 per plant in plaats van 5 of meer.
  • Perenboom en frambozen: worden bestoven door bijen maar die zijn de laatste 2 a 3 jaar bijna niet aanwezig. Dacht dat het door neonics kwam of door het koude voorjaar. Heb twee jaar geleden de boom zelfs zelf bestoven met een kwastje omdat er amper bijen waren.
  • Het zaaien en planten van bijenplanten leverde geen toename van bijen op.
  • Ondanks voorspelde wespenoverlast, amper een wesp gezien dit jaar, ook amper muggen (wat minder erg, maar toch....).

Dit alles bij elkaar opgeteld denk ik toch dat niet de nieuwbouw of de neonics het probleem zijn, maar dat in mijn buurt de insecten ook verdwenen zijn. Alleen libelles zie ik ineens juist veel meer.

Ik maak me daar zorgen om, de impact is groot voor veel dieren/planten. De oorzaak kan haast niet bij de landbouw liggen want er is mijn geen omgeving amper landbouw. Wel woon ik onder de rook van de A2 en Schiphol en vraag me af of dit verdwijnen niet door de NO2-uitstoot komt. Nu de overheid zowel de snelwegen als Schiphol wil uitbreiden zie ik dan wel een groot probleem ontstaan.

Zijn er meer mensen die dit hebben waargenomen in hun eigen tuin? En wat kan dan de oorzaak zijn?