insectenhotel optimaliseren/afschermen
Mijn insectenhotel is inmiddels in gebruik genomen (verschillende soorten gezien afgelopen weken) maar we hebben ook een bonte specht op bezoek gehad en ik zie hem de laatste dagen vaker rondhangen in mijn tuin. Ook zijn de jonge meesjes erg in het hotel geïnteresseerd.
Ik las dat je er gaas voor kunt spannen op ongeveer 10 cm. afstand dus dat heb ik gedaan - 13 mm breedte - maar ik zag de aanvliegende kleine bijtjes (tronken denk ik omdat werd gemetseld met hars) er op blijven hangen. Ik vraag me af of dit dus een goede oplossing is. Het gaas dichter op de gaatjes blokkeert de gangetjes of geeft nog alle ruimte aan de specht.
Ik heb ook groter gaas liggen (ruitvormig 2,5 cm - 4 cm). Het leek mij eerst te groot maar op afstand misschien juist handiger voor het doorheen vliegen.
Wie heeft hier ervaring mee en kan me hierover adviseren?
Heb hier al wat rondgekeken maar kwam het zo specifiek niet tegen.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Vond uiteindelijk toch nog even iets in het boek ´Gasten van Bijenhotels´ over de bescherming tegen het pikken van spechten en mezen uit de holletjes het volgende.
´Spechten hakken soms in op nestblokken op zoek naar voedsel. Hun lange tong maakt dat ze dikwijls niet veel hoeven te doen om de inhoud van een nestgang te plunderen. Aan stengels wagen ze zich niet. Grote schade door mezen en spechten kan worden tegengegaan door een net of gaas aan te brengen met mazen die te klein zijn voor mezen, maar nog ruim voldoende voor de nestelende insecten, hoewel die er altijd wel wat hinder van zullen ondervinden. Natuurlijk moet een dergelijke bescherming op voldoende afstand van de nesthulp zitten, zodat de vogels er niet bij kunnen. Een verfraaiing is het helaas niet. Met verzwaarde omlaag hangende draden kunnen vogels ook enigszins worden geweerd.´
Kijk maar even onderaan op de link op pagina 462/463 naar foto´s met voorbeelden.
Ja, het lijkt mij ook dat de bijen de vleugels kunnen beschadigen bij dat kleine vierkante gaas en ook moeilijk de ingang kunnen bereiken.
Heb het even verplaatst naar het speciale forum over insecntenhotels e.d. Had niet gezien dat dat er was. Reacties hier te volgen, Mara.
Dank je wel voor het delen van de link, ik kijk graag mee naar de reacties.
Dat gebeurt ook bij mijn insectenhotels....en ik heb niet kunnen vinden met wat voor gaas en op welke afstand van de openingen je dat dan het beste kunt plaatsen.
Daarom heb ik de vraag even op het bijenforum van waarneming.nl geplaatst in de hoop dar een goed antwoord te krijgen.
Reacties zijn hier te volgen,.