@Ron, hoop heel erg dat je de reactie van Theo op waarneming.nl leest:
Kun je nog even aangeven waar in het land je deze foto hebt gemaakt en hier nog even reageren? Wellicht dat iemand het verder zou willen onderzoeken.
Heeeel bijzonder!
In Nederland heb ik dit nog nooit gezien. Lijkt een nestje van een langsteelgraafwesp Sceliphron waar, aan de gaten te zien, (parasitaire) wespen zijn uitgevlogen. Of zou het toch een geparasiteerd nestje zijn van een urntjeswesp Eumenes? Onderzoek van het nestje zou misschien uitsluitsel kunnen geven.
Groet Theo
ronv72
Ik kreeg van mijn zwager een reactie dat het mss een modderwesp (mud wasp) kon zijn ,maar na wat zoekwerk komen deze voor in Australiƫ en Amerika
jeanette
Vermoedelijk van een wespen of bijensoort maar dat is slechts een gok.
Ik zal hem even op het wespen/bijenforum van waarneming.nl plaatsen om te zien of daar wordt herkend wie de maker kan zijn.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
@Ron, hoop heel erg dat je de reactie van Theo op waarneming.nl leest:
Kun je nog even aangeven waar in het land je deze foto hebt gemaakt en hier nog even reageren? Wellicht dat iemand het verder zou willen onderzoeken.
Heeeel bijzonder!
In Nederland heb ik dit nog nooit gezien. Lijkt een nestje van een langsteelgraafwesp Sceliphron waar, aan de gaten te zien, (parasitaire) wespen zijn uitgevlogen. Of zou het toch een geparasiteerd nestje zijn van een urntjeswesp Eumenes? Onderzoek van het nestje zou misschien uitsluitsel kunnen geven.
Groet Theo
Vermoedelijk van een wespen of bijensoort maar dat is slechts een gok.
Ik zal hem even op het wespen/bijenforum van waarneming.nl plaatsen om te zien of daar wordt herkend wie de maker kan zijn.
Zou het ook wel willen weten!
Reacties hier te volgen.