op de rand van de parkeerplaats voor ons appartement en half onder de taxushaag zagen we deze mooie bloem staan. Is het de zwarte toorts? Ik ken hem alleen van in de duinen, maar nooit ergens zomaar langs de weg gezien.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Oei, dat is een tikfout. Niet moet NET zijn. sorry! Geniet hier al heel veel jaren van deze plant en de bezoekers er van.
maro
Dag Jeanette,
dank voor je antwoord. Ik vermoedde het al, maar wilde zekerheid hebben.
Maar wat bedoel je met '...en komt hier nu ook niet in bloei.'?
Hij bloeit hier toch met mooie bloemetjes?
Nu maar hopen dat Stadswerk hem laat staan tot de plant zaad heeft gevormd. Hij ziet er zo mooi en gezond uit nu!
Groetjes weer!...
jeanette
Dat is inderdaad Zwarte toorts- Verbascum nigrum die behoort tot de Helmkruidfamilie.
Kun je - behalve veel in de duinen- op meerdere plaatsen - met name op zandgrond- vinden, en komt hier nu ook niet in bloei.
Je kunt er wat later de rupsen van de Helmkruidvlinder op vinden. Jammer genoeg bevatten de bloemen weinig of geen honing, zodat ze alleen door stuifmeel etende -of stuifmeel verzamelende- insecten wordn bezocht zoals zweefvliegen en hommels.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Oei, dat is een tikfout. Niet moet NET zijn. sorry! Geniet hier al heel veel jaren van deze plant en de bezoekers er van.
Dag Jeanette,
dank voor je antwoord. Ik vermoedde het al, maar wilde zekerheid hebben.
Maar wat bedoel je met '...en komt hier nu ook niet in bloei.'?
Hij bloeit hier toch met mooie bloemetjes?
Nu maar hopen dat Stadswerk hem laat staan tot de plant zaad heeft gevormd. Hij ziet er zo mooi en gezond uit nu!
Groetjes weer!...
Dat is inderdaad Zwarte toorts- Verbascum nigrum die behoort tot de Helmkruidfamilie.
Kun je - behalve veel in de duinen- op meerdere plaatsen - met name op zandgrond- vinden, en komt hier nu ook niet in bloei.
Je kunt er wat later de rupsen van de Helmkruidvlinder op vinden. Jammer genoeg bevatten de bloemen weinig of geen honing, zodat ze alleen door stuifmeel etende -of stuifmeel verzamelende- insecten wordn bezocht zoals zweefvliegen en hommels.