Ik zal een volgende keer proberen de onderkant en steel vast te leggen.
Tjerk en Joost, bedankt. Gr.Dirk
JoostBak
Er zijn 3 tamelijk algemeen voorkomende melkzwammen met concentrische cirkels die enigszins tot sterk oranje gekleurd zijn.
De zwavelmelkzwam: plaatjes cremekleurig, melksap is geel, ectomycorrhiza met eik. Smakelijke melkzwam: dof oranje plaatjes, melksap oranje, ectomycorrhiza met den, iets kalkhoudende bodems. Peenrode melkzwam: oranje plaatjes, melksap oranje, ectomycorrhiza met spar. Vooral bij oudere expl opvallende groentinten.
Je ziet: in het veld is ie goed op naam te brengen, maar van een foto met alleen de bovenkant wordt het moeilijk......
tjerknawijn
De kaneelkleurige melkzwam heeft volgens mij niet van die wat donkerder cirkels, ik kan je helaas niet verder helpen, Dirk.
dirkslijkhuis
Tjerk, Ik ken de bomen niet allemaal bij naam.
Ik lees over de Smakelijke melkzwam dat hij voorkomt onder dennen- of sparrenbomen, ook op heide en langs zandige bospaden.
Zou het dan de Kaneelkleurige melkzwam zijn? Diekomt wel voor bij eiken in bossen en lanen.
tjerknawijn
Hoi Dirk,
De smakelijke melkzwam komt volgens mij voor onder den.
Stonden er nog andere bomen dan eik, abeel bijvoorbeeld?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Ik zal een volgende keer proberen de onderkant en steel vast te leggen.
Tjerk en Joost, bedankt. Gr.Dirk
Er zijn 3 tamelijk algemeen voorkomende melkzwammen met concentrische cirkels die enigszins tot sterk oranje gekleurd zijn.
De zwavelmelkzwam: plaatjes cremekleurig, melksap is geel, ectomycorrhiza met eik. Smakelijke melkzwam: dof oranje plaatjes, melksap oranje, ectomycorrhiza met den, iets kalkhoudende bodems. Peenrode melkzwam: oranje plaatjes, melksap oranje, ectomycorrhiza met spar. Vooral bij oudere expl opvallende groentinten.
Je ziet: in het veld is ie goed op naam te brengen, maar van een foto met alleen de bovenkant wordt het moeilijk......
De kaneelkleurige melkzwam heeft volgens mij niet van die wat donkerder cirkels, ik kan je helaas niet verder helpen, Dirk.
Tjerk, Ik ken de bomen niet allemaal bij naam.
Ik lees over de Smakelijke melkzwam dat hij voorkomt onder dennen- of sparrenbomen, ook op heide en langs zandige bospaden.
Zou het dan de Kaneelkleurige melkzwam zijn? Die komt wel voor bij eiken in bossen en lanen.
Hoi Dirk,
De smakelijke melkzwam komt volgens mij voor onder den.
Stonden er nog andere bomen dan eik, abeel bijvoorbeeld?