Kakkerlak? De tweede die ik in 2-3 weken vind
Hoi,
Ik heb bij binnenkomst een kakkerlak gevonden, en vraag mij af of dit er een is voor de bestrijdingsdienst, of een vriendelijke vriend van buiten.
Ik heb bij binnenkomst een kakkerlak gevonden, en vraag mij af of dit er een is voor de bestrijdingsdienst, of een vriendelijke vriend van buiten.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Zonder (goede) foto's is er niks met zekerheid van te zeggen, maar ik geef je 95++% kans dat het inderdaad een vriendelijke vriend van buiten is.
Er zijn de laatste jaren twee nieuwe soorten "boskakkerlak" (Ectobiidae) uit het zuiden in Nederland gearriveerd die al behoorlijk zijn ingeburgerd: Planuncus tingitanus s.l. en Ectobius vittiventris. Die twee komen regelmatig binnen, omdat ze zich (voorlopig?) vooral in onze (warme) steden, parken en tuinen lekkervoelen, bij voorkeur bijvoorbeeld tegen een warme huisgevel aan. Vervolgens komen ze dan, net als een langpootmug, wesp, vlieg of dergelijke door een kiertje binnen (op het licht af), maar ze kunnen binnen maar beperkt overleven en al helemaal niet voortplanten. Dus gewoon buitenzetten.
Een doodenkele keer komt ook wel eens één van de "oude" Nederlandse soorten binnen, maar die leven gemiddeld toch veel meer in een natuurlijkere omgeving (bos, heide, zandgronden etc).
De "plaagdiersoorten" zijn best wel zeldzaam geworden, behalve in die buurt van ranzige warme verwarmingskelders van grote gebouwen, verwarmde kassen etc etc. In een gewoon woonhuis huis zou je nog de meeste kans hebben op Blatella germanica of Supella longipalpa.
Vergelijk het uiterlijk misschien even, of lever hier wat foto's van "jouw" kakkerlakken aan.