Kakkerlak identificeren
Beste Arp,
Graag zou ik u iets willen vragen n.a.v. een kakkerlak die ik gisteren in mijn keuken aantrof (op aanrechtblad, onder weegschaaltje).
Ik heb 'm gevangen onder een glaasje (was niet heel moeilijk), het bordje eronder vol laten lopen met olie en vervolgens het glaasje kort opgetild en de olie eronder laten lopen. Toen wazzie uiteraard snel dood. (Enigszins in paniek gedaan, daarna pas uitgebreid gaan googlen.)
Ik vermoed dat het een dwarsbandkakkerlak is (meen een witte streep tussen de ogen te zien), maar weet het niet 100% zeker. (Ik heb ook foto's van het dode exemplaar, maar kan niet meerdere foto's tegelijk uploaden, lijkt het.)
Hij (of zij?) is klein: het lijfje is 1 cm, de voelsprieten ook.
Een Duitse kan het volgens mij niet zijn (ik zie niet die 2 kenmerkende zwarte strepen achter de kop) en die andere 2 (Amerikaanse en Oosterse) zijn het zeker niet.
Wat raadt u me aan om te doen? Kan ik het even afwachten tot ik er nog 1tje zie? Ik weet dat dwarsbandkakkerlakken niet per se chemisch bestreden hoeven te worden (las dat ook in uw eerdere reacties en wil dat alleen doen als ik er echt niet onderuit kan), vandaar mijn vraag. Ik hoop dat u met me mee wil denken. Heel veel dank alvast voor uw reactie. (PS Ik heb een grote, rommelige, wilde tuin met veel donkere hoekjes, hoopjes bladeren, takjes etc. Er zitten egels, vogels allerhande vliegende en kruipende insecten, dus ik realiseer me dat ik mogelijk de goden een beetje verzocht heb.)
Hartelijke groet,
Eliza
Oegstgeest

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (8)
Beste Arp,
Heel veel dank voor uw duidelijke reactie. Ik ben zeer anti v.w.b. gebruik van bestrijdingsmiddelen, dus ben heel erg opgelucht dat ik niet met gif in de weer hoef. Ben nu ook extra blij dat ik me niet over heb laten halen door zo'n professionele bestrijder (die stond te popelen) en eerst uitgebreid gegoogled heb. Wonderlijk genoeg legt eigenlijk niemand echt duidelijk uit hoe het nou precies zit met al die soorten kakkerlakken, behalve u. (En ik kan wel zeggen dat ik zo'n beetje het hele internet uitgelezen heb.) Dank ook voor uw eerdere berichten die me behoed hebben voor te snel handelen. Echt fijn.
Hartelijke groet, Eliza
Hallo Eliza,
sorry voor de wat trage reactie - drukke dagen achter de rug.
Het is inderdaad een Dwarsbandkakkerlak, dus niks aan de hand.
Uit uw relaas leid ik af dat u al het één en ander had opgezocht, wellicht hier op het forum? Dan bent u vast ook antwoorden van mij tegengekomen waarin ik uitleg dat dit geen plaagdiersoort is en niet 'bestreden' hoeft te worden. Het is niks anders dan een vlieg, wesp, vlinder, langpootmug, meikever of ander insect dat naar binnen 'verdwaald' is. Oppakken, desnoods met een glas en papiertje ofzo, en naar buiten gooien. In die mooie wilde tuin van u zitten er vast meer en er zal er nog wel vaker eentje de weg naar binnen 'vinden' in de toekomst.
@sanniedw:
Dat zullen ook Dwarsbandjes zijn. Het eipakket (ootheek) van kakkerlakken is vrij groot in verhouding met het lichaam - zie deze foto's. Dus als een vrouwtje dat meedraagt (ze draagt het soms een paar dagen met zich mee), dan is dat wel vrij duidelijk.
De lichaamsvloeistof van deze beestjes is vaak een beetje blauw-groenig en als je ze plet dan komt dat eruit inderdaad. Beetje rommeltje. Beter gewoon naar buiten gooien, zoals je misschien ook met een vlindertje ofzo zou doen.
Vriendelijke groet,
Arp
Misschien lukt het om via deze route nog foto's toe te voegen. (Dit is het dode exemplaar.)
Misschien lukt het om via deze route nog foto's toe te voegen. (Dit is het dode exemplaar.)