Kakkerlak nimf
Vandaag 22/8 dood aangetroffen in de gemeenschappelijke trappenhuis in het pand waar ik woon. Ik kan niet met het blote oog/foto zien of het 2 strepen heeft aan de zijkanten. Is dit een kakkerlak nimf (heeft geen vleugels) van de dwarsbandkakkerlak aangezien die vaker in huis heb aangetroffen of is dit een Duitse kakkerlak?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Hoi Maris,
het pakje is vandaag goed aangekomen - danks!
Het is eigenlijk geen beestje (meer), maar het is een vervellingshuidje van een nimf Dwarsbandkakkerlak van de laatste vervelling naar volwassen/imago toe. Daarom ziet het er allemaal zo verfrommeld uit. Nu ik het voor me zie, denk ik dat ik het op jouw foto misschien ook wel had kunnen herkennen, maar ik zat in de verkeerde richting te denken (schade/spinnenweb).
Ik heb even een snel een kiekje van boven- en onderkant gemaakt om hierbij te zetten. Vooral aan de bovenkant zie je mooi alle uitgescheurde stukken exoskelet waar het beestje uit de oude huid is gekropen.
Vriendelijke groet,
Arp
Hallo Maris,
ik ga hier uiteraard geen adres neerzetten. Stuur svp even een mailtje naar
pudding4brains (AAPJE) gmail (PUNT) com
Qua kleur scheelt het ook nogal of er wel of geen vleugels aan het lijkje zitten. Het is me van foto te onduidelijk waar ik naar zit te kijken - vandaar de vraag om het dan maar op te sturen als je zekerheid wilt.
Groetsjens, Arp
Heel erg bedankt voor de snelle reactie!
Wat is het adres? Als ik die nog kan vinden dan stuur ik die graag op.
Ik dacht dat de nimfen donker zijn en de volwassen lichter van kleur zijn zowel van de dwarsband als de Duitse.
Hebben volwassenen dwarsbandkakkerlakken verschillende kleuren van licht tot donker zoals op de foto? Die ik in huis heb gevonden waren licht van kleur.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Maris
Hallo Maris,
het beestje ziet er gehavend uit - lijkt zo op het eerste gezicht een adult (imago) waar de vleugels en tegmina vanaf zijn gesloopt. Als het beestje nog te vinden is mag je het met alle plezier opsturen, dan kan ik het beter bekijken.
Maar als je eerder Dwarsbandjes daar gezien hebt, dan zou ik me er maar niet al te druk om maken - grote kans dat dit er ook eentje is, maar van deze foto steek ik m'm hand er niet voor in het vuur.
Groetsjens, Arp