Kakkerlakken plaag
Beste, sinds een jaar of twee heb ik een extreem groeiende kakkerlakkenpopulatie in mijn tuin. En ik ben echt niet vies van wat insecten maar het zijn er inmiddels zoveel dat je ze overal ziet en voelt lopen, ik heb er filmpjes en foto’s van gemaakt en wat ik denk is dat het om de bleke boskakkerlak of de dwarsbandkakkerlak gaat, het lijken twee verschillende soorten maar volgens mij ligt het eraan in welk stadium ze zitten van hun leven. Ze komen inmiddels ook steeds vaker binnen (verdwaald denk ik) maar ik vind het nu een beetje extreem worden, je kunt nergens meer zitten of je ziet of voelt ze. Is er een mogelijkheid om ze iets in te dammen? Hebben ze natuurlijke vijanden? Lekker in de tuin genieten wordt zo onmogelijk
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Hallo Nova,
In Maastricht, tegen de Pietersberg aan, zit ook ergens een stevige populatie Barnsteenkakkerlakken (Ectobius vittiventris). Misschien handig om dat eerst duidelijk te krijgen. Heb je wat foto's?
Beste RAMZ,
Hoe gaat het bij sinds de afgelopen zomer?
ik woon in Maastricht en heb sinds een jaar dit probleem. Eind zomer 2023 leek het beter te gaan (minder beestjes zichtbaar) en wij hebben ook een bedrijf om hulp gevraagd om te bestrijden. Nu lijkt het weer heel erg te worden, heel veel kleine beestjes op alle plaatsen in de tuin, op het gevel, in de auto... en zo komen ook het huis binnen. Ik wordt hier heel ongelukkig van en vraag hier om advies en hulp! Alle adviezen zijn welkom.
Met vriendelijke,
Groet Nova
Hallo RAMZ,
we hebben nog geen heel duidelijk beeld van het exacte dieet van deze, maar in het algemeen zijn deze soorten een beetje "afvalopruimers" - dood organisch materiaal zegmaar, maar dat betekent ook dat ze onze voedselresten wel "opruimen".
De eerste keer dat ik deze soort zelf vond - in Zuid-Frankrijk zo'n 14 jaar geleden - zaten er drie meer dood dan levend in een PET-fles met een restje zoete frisdank. Daar komen ze kennelijk dus wel op af. Ik heb het nooit geprobeerd, maar het zou best kunnen dat je kunt lokken met een (bijna) lege frisdank fles die in de zon ligt te broeien en dan lekker geur verspreidt, waar ze dan 's avonds in kruipen (ze zijn hoofdzakelijk nachtactief).
Waar komen ze vandaan? Kort antwoord: Noord-Afrika. Maar lees de beschrijving op waarneming.nl even en/of bekijk de gelinkte documenten en dan vooral het artikel van Horst Bohn et al. De link op waarneming klopt niet meer, maar je kunt de PDF hier vinden.
Het is nog steeds onduidelijk of het om één soort gaat of meer sterk gelijkende soorten of een soortencomplex of een soort die onder invloed van areaaluitbreiding en nieuwe omgevingsfactoren snel aan het evolueren is, c.q. in meer soorten uit elkaar zal vallen op den duur.
Ik merk dat vooral de klimophaag en de ernaast staande bomen en planten aan de warmste kant van de tuin de broeihaarden zijn.
Overdag zie je ze nergens maar zo gauw de schaduw komt dan komen ze echt met honderden tevoorschijn.
Ik had ergens gelezen dat ze slecht tegen zeepsop zouden kunnen en ze hierdoor stikken,
Ik heb hier wat mee geëxperimenteerd en ze vonden dat idd niet prettig, maar de planten zullen dat ook niet lekker vinden denk ik..
Waar komen ze vandaan?
Hallo RAMZ, allebei je foto's tonen Dwarsbandkakkerlakjes (Planuncus tingitanus s.l.) - op de eerste foto een volwassen vrouwtje en een nimf. Nimfjes zien er behoorlijk anders uit en ook in elk stadium weer duidelijk anders dan het vorige.
Het is een nieuwe soort voor Nederland en wat je meemaakt is vermoedelijk de typische piek die optreedt wanneer een adventieve soort een nieuw gebied coloniseert. Aanvankelijk een extreme toename in aantallen, die daarna weer afvlakt, o.a. omdat natuurlijke vijanden de nieuwkomer goed in de smiezen krijgen etc.
Ik denk niet dat het veel zin heeft om ze te "bestrijden", deels omdat je daarmee wellicht ook het leerproces van de natuurlijke vijanden vertraagt/verstoort, maar je zou bijvoorbeeld op beschutte plekjes (beetje begroeiing tegen de gevels etc.) naar eipakketjes kunnen zoeken en die vernietigen.
Anderzijds vormen de beestjes ook gewoon weer nuttig "voer" voor andere dieren (vogels, spitsmuizen etc.) die toch allemaal last hebben van een algehele achteruitgang in insecten-biomassa, dus wat dat betreft zijn ze eigenlijk best welkom.