Wij zijn beheer van een appartementen gebouw in Amersfoort en vonden deze kever in de ventilatie openingen van de glaslatten. We hebben dit nog nooit gezien. Deze kever knaagt behoorlijk in het hout zoals te zien is op de foto.
Wat is de naam van de kever en hoe kan deze bestreden worden?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Die discussie ken ik, Henri en probeer daarom voor mijn eigen foto's ook het halsschild - en dan vooral de stippen- goed te fotograferen, maar dat is nog verdraaid lastig. Vaak teveel glim....
Vandaar ook de opmerking dat hij alleen via microscopisch onderzoek zeker op naam te brengen is. Of via een supergoede foto beoordeeld door Jan Cuppen.
Volgens mij met hele goede foto's van het halsschild door kenners te doen, maar dat is wel lastig.. Zie bijv. dit forumtopic op waarneming.nl
Vergeten; er werd nog gevraagd hoe je deze kever zou kunnen bestrijden...:
dat moet je helemaal niet willen.
Deze kever leeft van plantaardig materiaal als nectar en stuifmeel en zal daar per ongeluk terecht zijn gekomen. Ze gedragen zich nogal traag en blijven soms een hele poos op een plek zitten...De rommel er omheen lijkt me echt toeval en zal niet het gevolg zijn van aktiviteiten van de kever.
Inderdaad een van de soorten Ruigkever- Lagria spec. die alleen via microscopisch onderzoek op naam te brengen zijn. Al komt Lagria hirta hier wel veel meer voor dan de L.atripes.
Gr. Ingrid
Ingrid