Kikkers
Wij hebben een hele kleine vijver, waarin toch kikkers gaan zitten. We hebben al 2 winters veel dode kikker eruit moeten vissen. Als we nu de vijver leeghalen redden de kikkers het dan als ze opnieuw een overwinter plek moeten zoeken? Wat is anders de beste manier om te voorkomen dat de kikker doodgaan?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Je kunt ook nog zorgen voor een weerstand van ongeveer 12 ohm gekoppeld aan een afgedankte halogeenlicht trafo van 12 volt. Die geeft dan 12 watt verwarming onder water. Mijn tuinvogeltjes zijn mij zo dankbaar voor een wak met drinkwater de hele winter door.
Margrieth ik zou er nu niets meer uitscheppen maar wachten tot het voorjaar is.
Dank jullie wel voor de informatie. Ook ik worstel met hetzelfde probleem.ik heb alpenwatersalamanders, en bruine kikkers in mijn kleine vijver. Momenteel zit de vijver nog vol met planten. Dan zal ik toch maar wat bezinksel eruit gaan scheppen?
Ik heb ook altijd een luchtpompje in de vijver zodat hij open blijft. Maar als je dat niet hebt maar dan wel veel zuurstofplanten erin kun je ook een voetbal in het water leggen. Als dan de vijver bevroren is haal je de bal weg en door dat gat haal er water uit met een emmertje zodat er een luchtlaagje onder het ijs komt. Grote kans dat het water onder het luchtlaagje niet meer bevriest. En de zuurstofplanten geven zuurstof af. Maar een luchtpompje is altijd beter.
Je hebt misschien succes als je zodra het gaat vriezen een luchtpompje plaatst dat een wak openhoudt. Ik leg er dan nog wat naaldboomtakken omheen en het lukt praktisch altijd het wak (dat wel steeds kleiner wordt bij langdurende vorst) open te houden. Het leuke is dat het borrelende water ook veel vogels aantrekt.
Groet, Tineke
Dat is heel akelig, maar heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de vijver te ondiep is.
Ik plaats hier en hier een paar goede sites met tips om de kikkers zo goed mogelijk te helpen de winter door te komen, en om te voorkomen dat ze weer dood vriezen..
Succces ermee en hopelijk redden ze het deze winter!