Koninginnenpage mini rupsje
Op 26-8-2021 ontdekte ik in mijn tuin in de venkelplant verschillende heel kleine donkere hoopjes, ik keek er beter na en zag , dat het mini rupsjes van de Koninginnenpage zijn . Dol blij , want ik had die schitterende vlinder enkele weken eerder op de vlinderstruik gezien .
Nu mijn vraag : is het mogelijk om die rupsjes groot te brengen ? De plant verdwijnt toch wel in de winter , denk ik en wat dan ? Voor die tijd zou ik zeker iets doen , maar wat?
Ik hoop , dat U mij kunt helpen .
Met vriendelijke groet,
Katja Hooft
Bladel
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Gaat weer lekker...geweldig ontworpen deze site...not!
Zie dat de bedoelde foto waarop het osmeterium te zien is, niet is meegekomen; probeer het nu nog een keer.
Toevallig heb ik hier enkele weken geleden (8/8) ook twee rupsje van de Koninginnenpage ( op de Gewone berenklauw) ontdekt en iedere dag gefotografeerd. Prachtig om die ontwikkeling te volgen.
De rupsjes van de Koninginnenpage groeien snel, en nu na bijna drie weken gaat ze vermoedelijk verpoppen.
Rupsen die je nu aantreft zijn van de tweede generatie en die overwinteren als gordelpop (pop van een dagvlinder, die rechtop wordt gehouden door een speciaal spinseldraadje).
Zolang er iets te eten is op/aan de Venkel zou ik ze mooi laten zitten en de natuur haar gang laten gaan. Er liggen natuurlijk altijd predatoren (vogels, (sluip)wespen, kevers, mieren, spinnen, wantsen) op de loer, maar zo gaat het nu eenmaal in de natuur.
Daartegen krijgen ze in een later rupsenstadium fellere kleuren die dienen om vijanden als vogels te waarschuwen voor de giftigheid. Bovendien beschikt de rups over een zogenaamd osmeterium- dit is een gevorkte klier die fel van kleur is en een stinkende secretie verspreidt-.waarmee ze vijanden verdrijft. De klier wordt bij verstoring uit een plooi van de kop gestulpt. Van de week heb ik dat een keer gezien. ( zie foto)
Hier is er veel meer over te lezen en hier een filmpje over het proces van rups tot vlinder van de Koninginnenpage. Echt de moeite waard om dat te bekijken.
Probeer de rupsen zoveel mogelijk iedere dag even te volgen en te fotograferen,; dan krijg je echt een prachtig verloop van de verschillende rupsenstadia.