In een mooi gevouwen varenblad zag ik dit mooie spinsel, vlakbij zat een kraamwebspin met een bolletje tussen haar poten. Had zij het voorzien op de inwoner(s) van het spinsel of was dit toeval ?
En wat zit er in het spinsel ?
Alvast dank voor een antwoord en vriendelijke groet, Natan
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Wel een prachtige foto!
Ja, op de foto bij de 5e reactie staat een Kraamwebspin - Pisaura mirabilis, Natan.
Hier een goede site met info over spinnen.
Wat je zegt: best moeilijk maar ook heel interessant. Je leert al veel door goed te kijken/observeren en als het kan te fotograferen en dan vervolgens proberen eea uit te zoeken.
Misschien is het iets voor jou om je aan te sluiten bij een natuurvereniging en/of mee te gaan met excursies.
Dank u wel. Wat is het allemaal moeilijk maar ook leuk.
Ik heb nog een foto van de spin met de eicocon en die lijkt toch wel op een kraamwebspin of zie ik het niet goed.
Tot nu toe geen spin meer gezien bij het spinsel maar zal blijven kijken.
Vriendelijke groet, Natan
Via deze link kun je het proces zien, Natan. De webjes waarin de eitjes uitkomen zien er wat losser, opener uit. Ik heb ze hier ook wel gezien.
De spin met de eicocon tussen de kaken zal dus een ander spin zijn dan die van het witte nestje.
Goed om er op te letten welke spin je er bij ziet!
Dank u wel.
Op Natuurpunt.be las ik dat de spin eerst 2 weken met de eicocon rondloopt en dan een spinsel maakt waar ze de eicocon in ophangt. Vandaar de naam kraamwebspin. De spinnetjes die uitkomen blijven nog een tijdje in dat spinsel en de moeder blijft in de buurt.
Misschien is dat dus wat ik heb gezien. Maar ik blijf opletten.
Groet, Natan
Mooie foto Natan!
Eerder had Hanneke een soortgelijke vraag.
De spinnenexperts op waarneming.nl kwamen niet verder dan spin onbekend.
Weer een leuk project om te volgen! Lijkt mij dat er spinneneitjes in het spinsel zitten.
Misschien deze, maar slechts een gok.
Het lijkt mij toeval dat de Kraamwebspin daar met haar eipakket liep.
dit is de kraamwebspin