Vanmiddag vond ik in een liggende, half vergane boom een larve. Het is een waterrijk gebied met vooral populier, els en wilg. De boom was niet herkenbaar, want de schors was verdwenen. Jammergenoeg is d eerste foto zeer matig.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Vaak is dat ook heel erg lastig omdat ze sterk op elkaar lijken en kun je alleen zekerheid krijgen als je ze uitkweekt om te zien welke kever er uitkomt.
radecock
Lijkt op de larve van een grijze ribbelboktor [zie ter vergelijking foto's op waarnemingen.nl
Zoals eerder gemeld is het geen Wilgenhoutrups. Die behoort tot de nachtvlinders........Een rups heeft geen kaken zoals die goed op de tweede foto van Tjerk te zien zijn.
Voor wie het interesseert: op de site van de Vlinderstichting wordt uitleg gegeven over de verschillen tussen rupsen en larven van verschillende insecten.
bruinekikker
Lijkt inderdaad veel op de larve van een Boktor !
dit kwam ik tegen op een site over Boktor bestrijding...
groet, Henny
SjaakWitteveen
Als deze foto in de omgeving van Gouda is gemaakt, kan het geen Vliegend Hert zijn.
SjaakWitteveen
Is dit niet de wilgenhoutrups?
Paul Natuurliefhebber
Deze rups lijkt mij eentje van een Neushoornmestkever.
jeanette
Een Wilgenhoutrups is het ook zeker niet. Het is de larve van een van de soorten Boktor.
jeanette
Het is zeker niet de larve van een Vliegend hert; de kop is echt anders , net als de poten. Er zijn verschillende larven die er vanuit de verte op lijken. maar niet zijn.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (22)
Er is geen enkele foto van de larve van de Grijze ribbelboktor op wrn. goed gekeurd.
Vaak is dat ook heel erg lastig omdat ze sterk op elkaar lijken en kun je alleen zekerheid krijgen als je ze uitkweekt om te zien welke kever er uitkomt.
Lijkt op de larve van een grijze ribbelboktor [zie ter vergelijking foto's op waarnemingen.nl
Klopt Henny; van Boktorren bestaan veel soorten en het vergt veel tijd om uit te zoeken van welke soort daarbinnen.
Zoals eerder gemeld is het geen Wilgenhoutrups. Die behoort tot de nachtvlinders........Een rups heeft geen kaken zoals die goed op de tweede foto van Tjerk te zien zijn.
Met Neushoornmestkever zal Paul een Neushoornkever bedoelen, maar de larve daarvan heeft een andere kop, poten en oranje stippen op de zijkant.
Voor wie het interesseert: op de site van de Vlinderstichting wordt uitleg gegeven over de verschillen tussen rupsen en larven van verschillende insecten.
Lijkt inderdaad veel op de larve van een Boktor !
dit kwam ik tegen op een site over Boktor bestrijding...
groet, Henny
Als deze foto in de omgeving van Gouda is gemaakt, kan het geen Vliegend Hert zijn.
Is dit niet de wilgenhoutrups?
Deze rups lijkt mij eentje van een Neushoornmestkever.
Een Wilgenhoutrups is het ook zeker niet. Het is de larve van een van de soorten Boktor.
Het is zeker niet de larve van een Vliegend hert; de kop is echt anders , net als de poten. Er zijn verschillende larven die er vanuit de verte op lijken. maar niet zijn.