Afgelopen weken zijn op de golfbaan Wouwse Plantage diverse spreeuwennestkasten bezet door hoornaars. Per dag zie je de bouwsels groeien. Normaal begint dat toch in april/mei. Waarom nu pas of nu weer?
Vr. gr. Jan
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Bedankt voor de reacties. Ik vond nog een nestkast, maar nu nog niet uitgebouwd. En jawel, je zag regelmatig eentje die met zijn vleugels zat te ventileren. Wat ik niet zag was dat er hoornaars met een grote prooi binnen kwamen.
nachtvlinder
Dit jaar hebben wespen en hoornaars het moeilijk, in het voorjaar waren er amper wespen te vinden.
Mogelijk dat hierdoor de nesten lang klein gebleven zijn en later bij voldoende voedsel en temperatuur de nesten meer mogelijkheden hebben om uit en om het vogel nestkastjes te groeien. Er zijn wel nesten bekend van bijna 1m doorsnede. Ja, het zijn mooie bouwsels met een goed ventilatie systeem aan de buitenkant van zo'n vogelnestje.
Maar als deze nog alleen in het nestkastje zit zie je vaak in de opening een hoornaar wapperen met de vleugels ter ventilatie.
moltcamp
Eerst binnen, en nu wegens ruimtegebrek ook buiten de kast?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Mogelijk dat hierdoor de nesten lang klein gebleven zijn en later bij voldoende voedsel en temperatuur de nesten meer mogelijkheden hebben om uit en om het vogel nestkastjes te groeien. Er zijn wel nesten bekend van bijna 1m doorsnede. Ja, het zijn mooie bouwsels met een goed ventilatie systeem aan de buitenkant van zo'n vogelnestje.
Maar als deze nog alleen in het nestkastje zit zie je vaak in de opening een hoornaar wapperen met de vleugels ter ventilatie.