Aan de rand van onze tuinen ( www.dewalburg.nl) hebben we een aantal nesten van de processierups in een groepje eiken aangetroffen. Omdat de plek sowieso onbereikbaar is voor zwaar materieel( van bestrijdingsdiensten?) zijn we zelf aan de slag gegaan om ze te verwijderen. Op amateuristische wijze: we hebben de takken eruitgezaagd en de nesten eraf geschraapt en in vuilniszakken gedaan. De nestenbevatten enkel nog zwarte kruimels en wat dode rupsen. In elk nest zat aan de voorkant een groot gat. Bovendien trof ik een grote zwarte tor aan in een van de nesten. Na het lezen van wat info over natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups vraag ik me dus af welke natuurlijke vijand hier aan het werk is geweest. Bovendien vraag ik me af of we nog maatregelen moeten nemen om een stukof twee zeer hoog gelegen nesten (waar ook geen leven te bespeuren valt van een afstand) te verwijderen . Eigenlijk is dat voor ons onmogelijk, maar uiteindelijk zijn we op een bepaalde manier verantwoordelijk en daarom leg ik de situatie aan u voor voor op dit forum.